Skype for Business

Skype for Business

Wat is Skype for Business?

Skype for Business was vroeger gekend als "Lync". Het werd na de overname door Microsoft hernoemd naar Skype for Business (Skype voor Bedrijven). Het is een communicatie platform dat toelaat om met uw contacten te chatten (IM), audio- en videogesprekken te voeren, uw scherm of een programma te delen en online te vergaderen.

Aan de UGent zetten we op dit ogenblik Skype for Business in als een aanvullend communicatiemiddel. Het is niet bedoeld als vervanging van de telefonie. Er is geen koppeling met het telefonienetwerk opgezet.

Skype for Business werkt op Windows, Mac OS en alle mobiele toestellen. U heeft op uw toestel(len) een Skype for Business client programma nodig (plus een goede headset en een ingebouwde webcamera).

Skype for Business starten (op Windows en Mac OS)

Hier vindt u hoe u Skype for Business kunt opstarten en hoe u zich kan aanmelden met uw UGent e-mailadres.

Windows

Alvorens te starten: het Skype for Business client programma moet geïnstalleerd zijn.

  1. Klik op de Windows start knop links onderaan je scherm
  2. Tik "Skype".
  3. Kies 'Skype for Business 2015' of 'Skype for Business 2016' in de resultaten. Het Skype for Business 'Sign in' scherm verschijnt
  4. Tik uw UGent e-mailadres in.
  5. Klik op de Aanmelden (Sign in) knop.
  6. Geef uw UGent wachtwoord in.

SkypeFBsignin (16K)

Aangemeld? U kunt nu uw persoonlijke instellingen voor Skype for Business aanpassen.

Mac OS

Alvorens te starten: het Skype for Business client programma moet geïnstalleerd zijn.

  1. Start Microsoft Lync. Het Lync aanmeldscherm verschijnt
  2. Tik uw UGent e-mailadres in bij Email Adress en bij User ID.
  3. Geef uw UGent wachtwoord in.
  4. Klik op de 'Sign in' (Aanmelden) knop.

LyncMac (196K)

Indien het bovenstaande niet lukt:

  • Klik op 'Advanced'
  • Geef bij 'Internal Server name' cssip.ugent.be:443 in.
  • Klik op 'OK'

SkypeFBauthenticationMac

Opgelet!

Op Mac OS X 10.10 is er een gekend probleem wanneer de taal niet op Engels ingesteld staat: Lync for Mac 2011 14.0.9 is incompatible with OS X Yosemite 10.10

Aangemeld? U kunt nu uw persoonlijke instellingen voor Skype for Business aanpassen.

Skype for Business afsluiten

Wanneer je wenst te stoppen met Skype for Business kunt u:

  • Het Skype for Business venster sluiten.
  • U afmelden.
  • Het programma afsluiten.

Het verschil wordt hieronder uitgelegd.

SkypeFBclosesignout (8K)

Het Skype for Business venster sluiten (Close)

U kunt het Skype for Business venster sluiten door op de X in de rechterbovenhoek van het hoofdvenster te klikken, of door op in het menu Bestand voor 'Sluiten' te kiezen.

De toepassing wordt geminimaliseerd. Uw sessie blijft actief. Uw aanwezigheidsstatus blijft zichtbaar voor anderen en u kunt nog steeds meldingen ontvangen.

U kunt de toepassing terug maximaliseren door onderaan uw scherm op het Skype for Business pictogram te klikken.

Afmelden (Sign out)

Hiermee wordt uw sessie van Skype for Business afgesloten. Anderen kunnen uw status niet zien en niet met u communiceren.

Klik in het hoofdvenster van Skype for Business op het menu 'Bestand' (File) en vervolgens op 'Afmelden' (Sign out). Of klik met de rechtermuisknop op het Skype for Business icoon en kies 'Afmelden'.

Na het afmelden verschijnt een rood kruisje op het pictogram. SkypeFBcloseredcross (6K)

Afmelden sluit uw Skype for Business sessie, maar het programma blijft actief op de achtergrond met uw status op 'Niet beschikbaar'. Dit maakt het eenvoudiger om u snel weer aan te melden. Zie: Skype for Business starten

BELANGRIJK: Als u werkt op een op een gedeelde of publieke computer, of als u het voor onbevoegde gebruikers lastiger wilt maken om zich met uw UGent account aan te melden, klikt u bij het afmelden op 'Mijn aanmeldingsgegevens verwijderen' (Delete my sign-in info). Doe dit ook als er problemen zijn met het aanmelden.

Afsluiten (Exit)

Met 'Afsluiten' (Exit) wordt u afgemeld: uw Skype for Business sessie wordt beëindigd en het Skype for Business programma op uw computer stopt.

Klik in het hoofdvenster van Skype for Business op het menu 'Bestand' (File) en vervolgens op 'Afsluiten' (Exit). Beide Skype for Business iconen verdwijnen van uw scherm.

Na het afsluiten kunt u Skype for Business opnieuw starten.

Automatisch aanmelden

Nadat u Skype for Business heeft geïnstalleerd en u aangemeld bent, zal u iedere keer wanneer u zich aanmeldt op uw PC automatisch aangemeld worden bij Skype for Business. U kan dit wijzigen zodat Skype for Business enkel opstart wanneer u het zelf verkiest.

Zie: het opstartgedrag van Skype for Business aanpassen.


Meer over Skype for Business op de helpdesksite

Zie ook: