Thunderbird/Lightning agenda

Thunderbird/Lightning agenda

Deze pagina is louter informatief en is bedoeld voor Linux en Mac gebruikers. We bieden geen ondersteuning voor wat hier beschreven staat.

Mensen die Thunderbird gebruiken om toegang te krijgen tot hun e-mail kunnen ook hun Exchange-agenda (afspraken planning ...) beheren.
Het vereist de installatie van twee add-ons: Lightning and Exchange EWS Provider.
Wanneer deze twee addons zijn geïnstalleerd en ingeschakeld (menu Extra > Addons), volg dan de onderstaande stappen om uw Exchange-agenda gebruiken.

  1. Lightning add-on installeren in Thunderbird
    • Options -> Add-ons
    • type in Lightning in the search menu
    • the compatible version of Lightning was selected, when in doubt check this : https://addons.mozilla.org/en-US/thunderbird/addon/lightning/versions/
    • install!
  2. Exchange EWS Provider Add-on for Lightning installeren in Thunderbird
    • download the xpi file (exchangecalendar-3.4.0.beta5.xpi)
    • in the Add-ons manager menu of ThunderBird click the Options button (next to the search menu)
    • choose "install Add-on from file" -> feed it the xpi file

Uw persoonlijke agenda gebruiken

  • Klik op Bestand -> Nieuw -> Agenda
  • Selecteer "Op het netwerk" in het dialoogvenster en klik op "Volgende".
  • Selecteer de indeling van Microsoft Exchange 2007/2010:
  • Geef een naam aan uw primaire agenda, selecteer een kleur en geef uw e-mailadres en klik op "Volgende".
  • Vul de "Server URL:" veld met "https://owa.ugent.be/EWS/exchange.asmx".
  • Vul in de andere velden uw UGent e-mailadres, uw gebruikersnaam en het domein (UGent.be) in en klik op "Controleer server en mailbox".
  • Geef uw UGent wachtwoord in.
  • Zodra uw login informatie is gecontroleerd, verschijnt een nieuw scherm. Klik op "Volgende".
  • Tenslotte klikt u op 'Gereed'. Uw primaire agenda is beschikbaar.

De gedeelde Exchange-agenda van een andere gebruiker openen

U moet toegang tot de gedeelde agenda hebben. Zie "De Exchange-agenda van een andere gebruiker openen"

  • Ga op dezelfde manier te werk als hierboven om een nieuwe agenda aan te maken. Vul de naam in van de gebruikers wiens agenda u toevoegt, selecteer een kleur, selecteer "Geen" in het veld E-mail en klik op "Volgende".
  • Vul de "Server URL:" veld met "https://owa.ugent.be/EWS/exchange.asmx".
  • Vul in de andere velden het e-mailadres van de andere gebruiker, uw gebruikersnaam en het domein (UGent.be) in en klik op "Controleer server en mailbox".
  • Geef uw UGent wachtwoord in.
  • Beëindig de configuratie zoals hierboven. De agenda van de andere gebruiker die je toegevoegd hebt is niet automatisch zichtbaar en moet worden gedeeld via 'Delegate'.