Problemen en foutmeldingen

Problemen en foutmeldingen bij het verbinden met een netwerkschijf

  • "kan de computernaam of sharenaam niet vinden"

    Mogelijke oorzaken:
    - U geeft een verkeerde netwerklocatie op.
    - In sommige gevallen kan het voorkomen dat uw computer de netwerklocatie niet kan omzetten zodat die door het protocol niet naar behoren kan aangesproken worden. U kan het meestal omzeilen door de full domain name op te geven:

    \\files.UGent.be\<loginnaam>
    
    - Indien u een firewall gebruikt, dan kan deze eveneens het probleem veroorzaken. Schakel hem tijdelijk uit zodat u kan vaststellen of dit inderdaad de reden van het probleem is. Is dit het geval, configureer uw firewall dan correct zodat het mounten wel lukt.

  • "wachtwoord verkeerd"

    Mogelijke oorzaken:
    - U gebruikte uw UGent gebruikersnaam niet bij het aanmelden op Windows Netwerken, maar een gebruikersnaam die u zelf koos binnen uw Windows omgeving. In dat geval sluit u de PC af en bij het opstarten meldt u zich aan met uw UGent loginnaam.
    - Het probleem ligt bij het wachtwoord zelf: gebruik geen letters met accenten, trema's enz in uw wachtwoord. Is dit zo, kies dan een ander wachtwoord.
    - Probeert u te mounten via VPN, dan is een andere mogelijke reden dat u de aanpassingen niet deed die in sommige gevallen noodzakelijk zijn voor mounten over een VPN verbinding. Zie daarvoor de beschrijving van VPN voor uw besturingssysteem.

  • "Not logged on"

    Dit wil dat zeggen dat u zich bij het opstarten van Windows niet aanmeldde bij Windows Netwerken. Controleer of Client voor MS netwerken ingesteld staat als uw primaire netwerkaanmelding, herstart dan Windows en meldt u aan.

  • "Toegang geweigerd" of "kan het netwerk niet vinden" na een geslaagde netwerkverbinding maar bij het aanklikken van bv. de 'home'

    Verbreek de netwerkverbinding en bij het opnieuw opzetten van de netwerkverbinding kiest u voor de optie 'Verbinding maken via een andere gebruikersnaam'. Geef dan uw loginnaam en centraal wachtwoord van UGent op.
    - Indien u een firewall gebruikt, dan kan deze eveneens het probleem veroorzaken. Schakel hem tijdelijk uit zodat u kan vaststellen of dit inderdaad de reden van het probleem is. Is dit het geval, configureer uw firewall dan correct zodat het mounten wel lukt.

  • "System error 67 has occurred. The network name cannot be found"

    Windows versie 5.1 (Build 2600.xpsp_sp2_gdr.050301-1519: Service Pack 2).
    Dit probleem kan te wijten zijn aan een of meer services die 'disabled' staan. Schakel volgende services (via configuratiescherm - systeembeheer - services) in:
    "Remote Access Auto Connection Manager"
    "TCP/IP Netbios helper"
    "Secondary Logon"
    "Remote Procedure Call"
    Na herstarten zou het mounten moeten lukken.

  • "Er kan geen verbinding met het station worden gemaakt omdat geen netwerk is gevonden" (winXP)

    Dit probleem kan te wijten zijn aan een of meer services die 'disabled' staan. Schakel volgende services (via configuratiescherm - systeembeheer - services) in:
    "Remote Access Auto Connection Manager"
    "TCP/IP Netbios helper"
    "Secondary Logon"
    "Remote Procedure Call"
    Na herstarten zou het mounten moeten lukken.