Veelgestelde vragen over de nieuwe aanmeldprocedure (Azure)

Waarom wijzigt de aanmeldprocedure?

De Directie ICT is al een tijd bezig met de modernisering van het authenticatieproces bij UGent. In april 2020 gaf het Bestuurscollege akkoord voor de uitbreiding van het gebruik van Microsoft Azure Active Directory voor Identity en Access Management aan de UGent.
De invoering van multifactor-authenticatie (MFA) is daar een belangrijk onderdeel van. Daarbovenop komt dus deze grote, technische, zichtbare wijziging in de manier van aanmelden.

Wat is Azure?

Aan de UGent gebruiken we de Azure clouddiensten van Microsoft. Azure biedt meer flexibiliteit en verbeterde veiligheid in de IT dienstverlening aan de UGent.

Wat verandert er voor mij?

Let erop dat je je steeds aanmeldt met je UGent-e-mailadres (of een extern e-mailadres), en niet langer met je UGent-gebruikersnaam.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat moet ik doen?

Ga naar de helpdeskpagina UGent wachtwoord voor instructies.

Mijn browser vraagt om mijn wachtwoord op te slaan. Moet ik dat doen?

Neen, dat raden we af. Sla dus geen wachtwoorden op in je browser.

Kunnen meerdere personen zich aanmelden op hetzelfde toestel?

Ja, u kan er ook voor kiezen om aan te melden met een ander UGent-account.
Klik in het aanmeldscherm op "Aanmelden met een ander account" en geef het UGent-e-mailadres en wachtwoord in.
Azure change account

Ik probeer aan te melden met een extern account maar krijg een foutmelding. Wat moet ik doen?

Oude "welkom" accounts gekoppeld aan een e-mailadres waarin het speciale teken “+” staat, kunnen niet omgevormd worden naar gastaccounts.
Die krijgen een foutmelding te zien, en zullen een ander extern mailadres in gebruik moeten nemen als gastaccount.
Om toegang te krijgen, moet je toegangsrechten voor een ander extern e-mail adres (zonder “+”) laten registreren door de toepassingseigenaar.