Problemen bij gebruik van Athena

Problemen bij gebruik van Athena

De Citrix Workspace App verwijderen en opnieuw installeren

U dient de Citrix Workspace niet te verwijderen voor herinstallatie.
U kan de meest recente versie installeren via https://receiver.citrix.com.

Indien u echter problemen ondervindt met de upate van de Citrix Workspace app kan u de oude versie best verwijderen met behulp van de Receiver Clean-Up Utility. Download dit zip bestand, unzip het en voer het .exe bestand uit als administrator.


De Citrix Workspace App is geïnstalleerd maar applicaties openen op Athena lukt niet

Als u de browser nu herstart zou u de programma's op Athena moeten kunnen openen.


Foutmeldingen bij het surfen naar de Athena site


Foutmeldingen bij het aanmelden op Athena

Bij het inloggen krijgt u volgende foutmelding:


Foutmeldingen bij het opstarten van een applicatie


Het verkeerde programma opent (bv. Notepad, Word,..) omdat de.ica-bestanden niet correct gekoppeld zijn ..

Dit is omdat de .ica bestanden niet correct gekoppeld zijn aan de Citrix Connection Manager.

Oplossing - Ga naar Athena en probeer een app te openen.
- Wanneer je browser vraagt om te openen of op te slaan, kies je voor opslaan.
- Vervolgens ga je naar je Downloads map.
- Klik met de rechtermuisknop op het .ica bestand en kies voor 'Openen met' > 'Kies een andere app'.
- Vink 'Altijd deze app gebruiken voor het openen van .ica bestanden' aan.
- Scroll naar beneden en kies voor 'Meer apps'.
- Selecteer 'Citrix Connection Manager' indien dit in de lijst voorkomt.
- Indien Citrix Connection Manager niet voorkomt in de lijst scrolt u naar beneden en klikt u op 'Een andere app zoeken op deze pc'.
Navigeer nu naar C:\Program Files (x86)\Citrix\ICA Client\ selecteer wfcrun32.exe of wfcrun32 en klik op 'Openen'.
Als u nu de browser herstart zou u de programma's op Athena moeten kunnen openen.

Indien bovenstaande methode slechts eenmalig werkt, probeer dan het volgende:

  • Verwijder eerst de Citrix Workspace app via 'Configuratiescherm > Programma's en onderdelen'.
  • Voer daarna de 'Citrix Receiver Cleanup Utility' uit.
  • Installeer tenslotte de Citrix Workspace app opnieuw.

De S-schijf is niet zichtbaar in de linkerkolom van de File Explorer op Athena

Oplossing U kan dit eenvoudig oplossen door op "Computer" te klikken, dan krijgt u rechts de icoontjes van alle netwerkverbindingen te zien, en als u dan op S: klikt komt die schijf erbij aan de linkerkant.


Toegang tot lokale schijven

Toegang tot de lokale C:\ schijf is nog enkel mogelijk via \\Client\C$\. U kunt geen gebruik meer maken van "C:\" als rechtstreekse verwijzing. Bijvoorbeeld: \\client\C$\users\naam\test.xls komt in de plaats van C:\users\naam\test.xls

Bewaar uw gegevens bij voorkeur op centrale schuifruimte: ofwel op gedeelde schijfruimte (shares) of op uw persoonlijke homedrive (H-schijf). Dit werkt in combinatie met Athena veel sneller dan opslaan op een lokale schijf. Bovendien wordt centrale schijfruimte door DICT geback-upt. Zelfs indien er iets verkeerd loopt met uw PC, verliest u geen bestanden.


Athena op Linux


Afdrukken vanuit een applicatie

Mijn printer staat niet langer gedefinieerd zodat ik niet meer vanuit de programma's in Athena kan printen.

OplossingWaarschijnlijk is uw standaardprinter gewijzigd. Ga hiervoor naar start - printers en faxapparaten - in deze lijst drukt u rechts op de gewenste standaardprinter en stel deze terug in als standaardprinter - daarna athena opnieuw opstarten.


Knippen en plakken tussen toepassingen

Knippen en plakken tussen toepassingen die lokaal (= op uw computer) draaien en toepassingen die draaien op Athena ( = centrale servers) vormt normaal geen probleem. Het kan echter in uitzonderlijke gevallen mislukken. Ook knippen en plakken (via menu's of toetsencombinaties Ctrl-X, Ctrl-C, Ctrl-V) tussen verschillende servers in het Citrix Connection Center kan soms mislopen. Voor meer uitleg lees: Het Citrix Connection Center

Als knippen en plakken tussen toepassingen niet (naar behoren) werkt, volstaat het meestal om uw computer te herstarten.


Verkeerde keyboard layout voor Mac en Linux

Indien auto detectie niet werkt, zal u zelf de keyboard layout op Mac / Linux moeten instellen.

Oplossing Qwerty
------
Mac OS X: "KeyboardLayout=US" in config file "/Users/User/Library/Application Support/Citrix Receiver/Config"
Linux: "KeyboardLayout=US" in config file ~/.ICAClient/wfclient.ini and /usr/lib/ICAClient/config/wfclient.ini for future users

Azerty
------
Mac OS X: "KeyboardLayout=Belgian Dutch" in config file "/Users/User/Library/Application Support/Citrix Receiver/Config"


De AltGr toets en ctrl-alt-toetsencombinatie functioneren niet

De alt gr toets en ctr-alt-toetsencombinatie functioneren niet in alle toepassingen van de athena.

OplossingMogelijks starten de Athena-toepassingen op met de Java Client i.p.v. met de Citrix Client. Klik bovenin het kader van Athena op het icoontje met het vergrootglas en daarna op de knop "clients detecteren". Klik vervolgens op 'reeds geïnstalleerd'. Probeer daarna opnieuw een toepassing te openen en kijk of de toetsencombinaties reeds werken.
Indien niet herhaal dan deze procedure maar kies voor 'download' i.p.v. 'reeds geïnstalleerd'. Download de Citrix Client, installeer hem en herstart daarna uw Browser (Internet Explorer of Mozilla Firefox).


De CTRL + SHIFT + pijltje links/rechts toetsencombinaties functioneren niet in Microsoft programma's.

De CTRL + SHIFT + pijltje links/rechts toetsencombinaties (om bijvoorbeeld een woord te selecteren) functioneren niet in Microsoft programma's.

Bijkomende info

Oplossing Reset de Citrix Receiver. Klik op "Reset Receiver"
Citrix Receiver Adv Pref
Bij de keyboard instellingen: selecteer de tweede optie 'No, I will use the keyboard layout provided by the remote server.'
Citrix Receiver Local Keyb Layout


SPSS output wordt niet getoond of zwarte schermen als resultaat

Gebruik Shift-F2 om het scherm opnieuw op te bouwen. SPSS verschijnt in een nieuw venster. Via Shift-F2 keert u terug naar normale weergave met behoud van uw data.