Bekijk in je browser
april 2022
Optimaal gebruiksgemak met Microsoft Intune
De Directie ICT introduceert Microsoft Intune voor het beheer van professionele UGent-laptops. Microsoft Intune is een cloud-gebaseerde dienst voor mobile device management (MDM) en mobile application management (MAM). DICT bekijkt nu samen met enkele lokale systeembeheerders hoe de overstap naar Intune voor elke faculteit vlot kan verlopen en welke softwarepakketten beschikbaar worden gesteld voor gebruikers.
Bring Your Own Device voor studenten
De UGent verwacht van studenten dat zij beschikken over een eigen laptop en die ook meenemen naar lessen en practica. ‘Bring Your Own Device’ klinkt misschien nieuw, maar het beleid is al enkele jaren oud. In de huidige fase van het traject worden heel wat vaste computers weggehaald uit de pc-klassen en worden de lokalen anders ingericht. Betekent dit dat alle vaste pc’s verdwijnen uit het UGent-landschap?
UGent 'offline' tijdens DRP-test op 11 juli
Op maandag 11 juli 2022 zal DICT voor de tweede keer het Disaster Recovery Plan (DRP) testen. Mocht er ooit iets fout lopen met het UGent-datacenter, is dit het plan B. Zo garanderen we dat alle UGent'ers kunnen blijven doorwerken bij een ernstig incident. Net als vorig jaar zullen bepaalde UGent ICT-toepassingen niet beschikbaar zijn die dag.
Opleiding in de kijker
Hoe kan ik precies Forms gebruiken en wat is die FindTime waar ik steeds vaker over hoor? Waarvoor dient Shifts nu precies? Wat is het verschil tussen taken in Planner en To Do? En hoe werkt Teams nu juist samen met SharePoint?
Meer info
Nieuwe gezichten bij DICT
Op 15 februari mochten we bij DICT een nieuwe collega verwelkomen: Simon Peeters. Na 5 jaar als consultant maakte hij de overstap. Simon vertelt dat hij bekend staat als "dat Lego-mannetje", en dat hij een groot voorstander is van open-source. Zijn sterke drang om dingen te fixen zorgt ervoor dat hij wel eens aan "frustration-driven development" doet . Als systeembeheerder wil hij de Directie ICT vooruit helpen. Hartelijk welkom bij DICT, Simon!
ICT-nieuws te melden? Contacteer ons!
Wil je deze nieuwsbrief niet meer ontvangen? Jammer! Uitschrijven kan hier.
Kreeg je de nieuwsbrief doorgestuurd en wil je die graag zelf ontvangen? Schrijf je hier in!