november 2019
UGent-hardware krijgt tweede leven

DICT (Directie ICT) neemt actief deel aan programma's voor universitaire ontwikkelingssamenwerking van de Vlaamse Interuniversitaire Raad (VLIR-UOS) in Cuba en Ethiopië. In dit kader doneert DICT gebruikt computermateriaal aan de partneruniversiteiten in het Zuiden, maar daarnaast geven UGent-medewerkers ook geregeld workshops en trainingen in Gent en ter plaatse.

Uitbouwen van infrastructuur en doorgeven van best practices heeft een grote, positieve impact op de werking van universiteiten in het Zuiden. DICT is daarom al sinds 2005 betrokken bij de programm's van VLIR-UOS. Momenteel lopen er volgende VLIR-UOS projecten in Cuba:

• Een institutionele samenwerking (IUC) en een netwerkprogramma waarmee in totaal zes universiteiten bereikt worden.
  • 'HPC-Cuba' (JOINT), een project waarmee Scientific Computing aan alle wetenschappelijke instellingen van het land wordt aangeboden.
Naast het doorgeven van kennis, zamelen we ook materiaal in voor deze projecten, denk maar aan oude servers, desktops en switches. Dat doen we niet alleen, maar samen met HoGent, Thomas More Hogeschool Kempen, VUB, Hogeschool Arnhem en Nijmegen, ... Dankzij de goede samenwerking tussen de onderwijsinstellingen, geraakt het materiaal kostenefficiënt ter plekke en kan het optimale gebruik van het materiaal gemakkelijker worden opgevolgd.

Goed om te weten is dat de lokale partners aan VLIR-UOS garanties geven omtrent het correct recycleren van het ICT-materiaal eenmaal het volledig is afgeschreven. In de nationale Cubaanse wetgeving zijn er verplichte procedures voor hergebruik, buitendienststelling, ontmanteling, opdeling en uitstroom richting nationaal recyclagebedrijf Materia Prima. Bovendien is de Cubaanse cultuur doordrongen van een doorgedreven streven naar hergebruik en opwaardering.

Voel je je aangesproken door de initiatieven die we nemen binnen de programma's van VLIR-UOS? We zijn steeds op zoek naar materiaal dat in aanmerking komt voor donatie of mensen die bereid zijn om in Gent of ter plaatse workshops of trainingen te geven. Bij interesse kan je contact opnemen met DICT-medewerker Dieter Roefs.