Veelgestelde vragen over e-mail (FAQ)

Bij UGent hanteren we een strikt no tolerance spam beleid. Daarom, als je er zeker van wilt zijn dat jouw  e-mails succesvol worden afgeleverd bij onze UGent gebruikers, moet je voldoen aan de onderstaande richtlijnen.

Belangrijk: Afleverproblemen zullen blijven bestaan en ons support team zal niet in staat zijn om te helpen totdat de beheerder van de verzendende e-mailserver actie onderneemt om volledig te voldoen aan deze richtlijnen.

Richtlijnen:

  • Zorg ervoor dat jouw mailserver en client tijd en datum correct zijn ingesteld zoals gespecificeerd in RFC 5322 .
  • Zorg ervoor dat de volgende e-mail headers in je bericht syntactisch correct zijn: Date:, From:, To:, Reply-To:
  • Zorg ervoor dat de volgende headers in je e-mail beperkt blijven tot één elk: Bcc:, Cc:, Date:, From:, To:, Reply-To:, Subject:.
  • Verwijder onmiddellijk hard bounced e-mailadressen van jouw mailinglijst.
  • Zorg ervoor dat jouw mailserver een statisch IP-adres heeft.
  • Zorg voor geldige DNS-records van jouw domein die naar jouw IP-adres wijzen en geldige omgekeerde DNS-records van jouw IP-adres die naar jouw domein wijzen.  Je kan jouw DNS-configuratie controleren bij https://intodns.com/.
  • Controleer of jouw domein een correct geconfigureerd MX of A record heeft. Je kan jouw MX-configuratie bij https://mxtoolbox.com/ controleren.
  • Controleer of jouw e-mailserver altijd een geldige HELO/EHLO-waarde (de volledig gekwalificeerde domeinnaam) verzendt, zoals gespecificeerd in RFC 5321. Je kan jouw  HELO controleren bij https://www.abuseat.org/helocheck.html .
  • Controleer of jouw mailserver(s) IP's niet op een van de lijsten met gekende spammers staan, o.a. spamhaus.org
  • Zorg er voor dat DKIM, SPF, DMARC, MTA-STS en BIMI correct ingesteld zijn voor jouw e-maildomain. Zie https://www.usebouncer.com/email-authentication-methods-the-basics-behind-spf-dkim-dmarc-and-bimi/

Tools:

Momenteel raden we aan om bijvoorbeeld met deze tools te controleren of de mailconfiguratie correct is:

(English version: https://otrsdict.ugent.be/otrs/public.pl?Action=PublicFAQZoom;ItemID=494)
rev. 20230215
Aangemaakt: 15 februari 2023
Laatst gewijzigd: 4 augustus 2025 13:53:27

Bij bv. einde contract of studieperiode kan het gewenst zijn om je e-mail op te slaan voor later gebruik in een andere e-mail toepassing.

Volg de instructies van Microsoft om je e-mail te exporteren naar een .pst bestand dat je later terug kan importeren in Outlook.


Aangemaakt: 23 augustus 2024
Laatst gewijzigd: 4 augustus 2025 14:57:50
Als je een privé email adres moet opgeven maar u heeft geen privé email adres, dan kan u er een aanmaken via volgende handleiding.
Het aangemaakte privé e-mailadres kun je dan invoeren in SAP, lees de FAQ daarover.

Met een privé e-mailadres wordt bedoeld een persoonlijke account die je zelf in eigen beheer aanmaakt bij een door jou gekozen e-mailprovider.

Gebruik hiervoor niet een adres dat gekoppeld is aan een account bij een andere werkgever of onderwijsinstelling. Zo'n account loopt immers af bij einde aanstelling of studie.

Gekende e-mailproviders zijn: Gebruik bij de aanmaak van zo'n emailadres een veilig wachtwoord dat volledig verschillend is van je UGent wachtwoorden.

Nota bene: de teksten waar we naar verwijzen kunnen veranderen, we hebben daar geen invloed op.


English version: https://otrsdict.ugent.be/otrs/customer.pl?Action=CustomerFAQZoom;ItemID=640


Aangemaakt: 25 juni 2024
Laatst gewijzigd: 4 augustus 2025 13:29:46
  1. Ga naar https://outlook.office.com/mail en login met je UGent gegevens.
  2. Voeg de shared mailbox toe (stappenplan). Je komt in de shared mailbox terecht.
  3. Klik rechtsboven op het tandwiel-icoon (Instellingen) en selecteer Account.
  4. Ga in het linkermenu naar "Account" en vervolgens naar "Automatic replies".

 
Aangemaakt: 10 juli 2025
Laatst gewijzigd: 4 augustus 2025 14:09:26
  1. Open de Outlook client op de desktop
  2. Selecteer "Bestand"
  3. Selecteer "Accountinstellingen" (2x)
  4. Selecteer je UGent e-mail profiel
  5. Selecteer "Wijzigen" op het tabblad E-mail
  6. Zet in het volgende scherm de schuifschakelaar op het maximum
  7. Selecteer "Volgende"
  8. Selecteer "Gereed"
  9. Herstart de Outlook desktop client

Als je veel oudere e-mail hebt, dan zal het enige tijd duren voor die ook lokaal staat.


Aangemaakt: 28 november 2023
Laatst gewijzigd: 4 augustus 2025 14:48:34
  1. Open je e-mail in https://outlook.office.com/mail
  2. Klik op het 3-puntjes menu (ook gekend als meatballs / falafel menu).
  3. Kies de optie Save om de e-mail te bewaren als eml bestand.
    Save mail as eml file
    Save mail as eml file
  4. Stuur een e-mail naar spam@ugent.be met het eml bestand in bijlage.

Aangemaakt: 24 oktober 2023
Laatst gewijzigd: 4 augustus 2025 13:33:47

In de Outlook client op Windows

In de Outlook client op Mac

In de standaard Mail-client van macOS (Mail) is het niet mogelijk om gedeelde mailboxen toe te voegen. Gebruik daarom de Outlook-client voor gedeelde mailboxen.

  1. Kies "Voorkeuren..." uit het "Outlook" menu
  2. Kies "Accounts"
  3. Kies "Gedeelde postvak openen..." met het + menu links onderaan
  4. Geef in het zoekveld in het daaropvolgende scherm het e-mailadres van je gedeelde mailbox in
  5. Kies "Toevoegen"

De gedeelde mailbox is nu zichtbaar in de accounts-kolom links.

In Thunderbird

  1. Zorg ervoor dat je persoonlijke UGent-mailaccount reeds ingesteld staat in Thunderbird
  2. Kies "E-mailaccount toevoegen" uit het menu "Accountacties"
  3. Vul in het daaropvolgende scherm het e-mailadres van de gedeelde mailbox in
  4. Kies "Handmatig configureren" :
  5. Kies in het daarop volgende scherm "Uitgebreide configuratie" :
  6. Er wordt gevraagd om de uitgebreide configuratie te bevestigen, klik op "OK"
  7. Vul bij "Servernaam" outlook.office365.com (poort: 993) in:
  8. Selecteer onder "Beveiligingsinstellingen":
    • SSL/TS bij "Verbindingsinstellingen"
    • OAuth2 bij "Authenticatiemethode"
  9. Kies in de linker navigatiekolom "Uitgaande server (SMTP)" :
  10. In dit scherm werd een nieuwe uitgaande server toegevoegd met het emailadres van de gedeelde mailbox. Selecteer die uitgaande server en kies "Verwijderen".

Aangemaakt: 7 juli 2025
Laatst gewijzigd: 4 augustus 2025 13:47:48

Controleer de volgende zaken:

  • Jouw spam/junk folder: misschien is de e-mail daar terechtgekomen? 
  • Jouw mailboxregels: controleer of je geen regels hebt ingesteld die e-mails van deze afzender automatisch verwijderen of verplaatsen.
    • In https://outlook.office.com/mail/ kan je dit nakijken via Instellingen > E-mail > Regels 
    • In de desktop client van Outlook kan je dit nakijken via Bestand > Regels en waarschuwingen beheren
  • Jouw junk e-mail instellingen: controleer of de afzender niet onbedoeld op de lijst met geblokkeerde afzenders staat en voeg deze afzender toe aan de lijst van veilige afzenders (zie screenshot).
    • In https://outlook.office.com/mail/ kan je dit nakijken via Instellingen > Email > Ongewenste e-mail
    • In de desktop client van Outlook kan je dit nakijken via Start > Ongewenste e-mail > Opties voor ongewenste e-mail

Vind je de e-mail nog altijd niet na bovenstaande informatie, geef dan in een nieuwe reactie zeker relevante informatie zoals datums (met tijdstip indien mogelijk), afzenderadres, afzenderdomein, onderwerp, ... mee.


Aangemaakt: 27 oktober 2022
Laatst gewijzigd: 4 augustus 2025 14:39:24
Na het afsluiten van jouw UGent account heb je geen toegang meer tot jouw UGent e-mail. Wij kunnen je ook geen backup geven van deze e-mail. Zie https://ugentbe.sharepoint.com/sites/intranet-ict/SitePages/Account.aspx (pagina voor actieve medewerkers).
Aangemaakt: 31 januari 2024
Laatst gewijzigd: 4 augustus 2025 15:00:35

De UGent mail servers laten e-mails tot 25 MB door. Het wordt echter niet aangeraden om e-mails van dergelijke omvang te versturen. Hou de omvang van een e-mail zo klein mogelijk te houden (bv. door het te comprimeren tot een zip-bestand) of om het bestand op een andere manier ter beschikking te stellen.


Aangemaakt: 1 maart 2023
Laatst gewijzigd: 8 juli 2025 07:16:36