september 2020
Nieuw raamcontract voor pc’s en servers
Na een aanbestedingsprocedure is het nieuwe raamcontract voor pc’s, servers en toebehoren (vb. toetsenborden, schermen, laptoptassen, enz.) officieel gegund aan Dell. Wat betekent dit nu?

Naast Dell diende ook Bechtle Direct, met toestellen van Lenovo, en Econocom met toestellen van HP (perceel pc’s) een offerte in. Na een grondige prijs-kwaliteitsanalyse van de drie offertes werd het aanbod van Dell als beste beoordeeld.

Wat belangrijk is om te weten over het nieuwe raamcontract:

• Het bestuurscollege besliste op 13 maart om het nieuwe raamcontract een verplichtend karakter te geven. Dit betekent dat alle UGent-medewerkers die een Windows-toestel aankopen dit via het raamcontract bij Dell moeten doen. Apple-toestellen vallen niet onder het raamcontract. Wel zal er in het najaar ook hiervoor een aanbesteding worden opgestart, waarbij er in de toekomst ook een verplichtend karakter zal zijn voor het afnemen van Apple-toestellen bij de geselecteerde partner.
  • Naast de UGent die als aanbestedende overheid het bestek heeft opgemaakt zullen ook de associatiepartners (HoGent, Artevelde, HoWest), het UZ Gent en de Universiteit Antwerpen van deze raamovereenkomst kunnen gebruikmaken. Door de potentiële aankopen van deze partijen te bundelen, werd de prijszetting van de aanbieders nog net iets scherper gesteld.
  • Er werd in deze raamovereenkomst door DICT een duidelijk engagement opgenomen in het kader van duurzaamheid. Alle door Dell in het contract aangeboden clients zullen beschikken over het ‘TCO Certified’-label. Dit is een internationaal label voor IT-producten en garandeert dat de productie op een milieuvriendelijke en sociaal verantwoorde wijze gebeurt. De controle gebeurt door onafhankelijke controleorganismen. Met de toevoeging van dit criterium in het raamcontract is de UGent één van de koplopers in Vlaanderen voor de aankoop van duurzame IT-producten.

Het nieuwe raamcontract gaat in op 6 oktober en heeft een initiële looptijd van een jaar. Het contract kan driemaal worden verlengd, telkens met een jaar. Als alles goed gaat, werken we dus tot oktober 2024 samen met Dell voor de aankoop van onze MS Windows en Linux pc’s en servers.

Bij inhoudelijke vragen over het raamcontract kan je contact opnemen met Martijn De Keere. Voor technische/specifieke vragen (vb. vragen over bep. toestellen, leveringen, … ) contacteer dan de DICT Helpdesk.