november 2020
Update: digitale ondersteuning academiejaar 2020-2021
Bij de start van het academiejaar zijn er verschillende nieuwe tools geïntroduceerd om het online en hybride onderwijs ten volle digitaal te ondersteunen en daarnaast worden enkele andere succesvolle tools verdergezet. DICT vormt samen met DOWA een partnership om op dit vlak snel en efficiënt te kunnen schakelen. Zo kan er ook tijdens code rood verder onderwijs worden gegeven.

Virtual classrooms

Sinds de start van het academiejaar gebruiken heel wat lesgevers Zoom voor online en hybride interactieve onderwijsactiviteiten (virtual classrooms) tot 1000 studenten. Deze tool wordt geïntegreerd aangeboden vanuit alle officiële Ufora-cursussen waardoor lesgevers vrij eenvoudig hun studenten kunnen bereiken. Op reguliere lesdagen vinden er nu al tot 1.000 virtual classrooms via Zoom plaats. In voorbereiding naar code rood zagen we het aantal verdubbelen (zie grafiek). We verwachten in code rood alleen maar een verdere toename.

Daarnaast blijven lesgevers dit academiejaar ook Bongo gebruiken voor online interactieve onderwijsactiviteiten met minder dan 150 studenten. Hiervoor is eveneens een goede integratie voorzien met Ufora. Dagelijks worden op deze manier zo’n 100-tal lessen gegeven.

MS Teams blijft de digitale tool binnen UGent voor vergaderingen, online communicatie en samenwerken. Ook voor het samenwerken tussen en met studenten blijft MS Teams als onderdeel van Office 365 het communicatiemiddel bij uitstek. Tussen Ufora en MS Teams wordt ook een betere integratie uitgewerkt, gebaseerd op de samenwerkingsruimtes die nu al in de cursussen in gebruik zijn. Ondertussen zet MS Teams zelf ook verder grote stappen richting online interactieve onderwijsactiviteiten. Zo is de galerij tot 49 webcam-beelden al een feit en kunnen ook polls heel snel on-the-fly worden opgezet.

Online Proctoring

Om mogelijke fraude tijdens online examens beter te kunnen detecteren en in te perken, gaf UGent groen licht voor de aankoop van een online proctoring tool. In de pilootfase, voor de examens dit academiejaar, mikken we op 10.000 examens. Lesgevers die aangegeven hebben hieraan te willen meedoen, worden momenteel gecontacteerd door DICT. De eerste licentieovereenkomst start begin november voor één jaar waarna een evaluatie volgt. Een universiteitsbrede uitrol van deze tool voor de examenperiode van januari zal nog niet mogelijk zijn.

Hybride lesgeven

UGent kocht voor alle leslokalen en auditoria mobiele sets aan, bestaande uit een 4K-webcam en draadloze headset. Deze kunnen lesgevers gebruiken om hun lessen met studenten ter plaatse in een leslokaal uit te breiden met een virtual classroom tool voor de studenten die niet fysiek aanwezig zijn. Deze sets bieden een oplossing wanneer men voor een kleinere groep lesgeeft en er tegelijkertijd veel studenten op afstand de les volgen (hybride lesvorm). De voorbije onderwijsweken in code geel, met 4/5 van de studenten op afstand, zijn onder meer door het gebruik van de virtual classroom tools en de mobiele sets, gunstig kunnen verlopen. Natuurlijk blijft deze vorm van lesgeven een gigantische uitdaging voor alle lesgevers.

Daarnaast heeft UGent tijdens de zomermaanden 30 extra leslokalen uitgerust met Opencast capture agents en kwalitatieve vaste camera’s om lessen automatisch te streamen en op te nemen, naast de 60 lokalen die al uitgerust waren. Met deze uitbreiding zullen quasi alle grotere UGent-leslokalen met een capaciteit van minstens 100 plaatsen voorzien zijn. We zien dat ook van deze infrastructuur veelvuldig gebruik wordt gemaakt om hybride lessen mee uit te voeren. We registreren meer dan 120 lessen per dag met deze toestellen, die live worden gevolgd door 20.000 tot 30.000 studenten op afstand (zie grafiek).