november 2021
Bouwen aan de campus van de toekomst met het Voorsprongfonds
Universiteiten en hogescholen krijgen een Voorsprongfonds van de Vlaamse regering – 60 miljoen euro die het hoger onderwijs toekomstgerichter, flexibeler en digitaler moeten maken. Hoe zal de UGent deze middelen inzetten? Lees hier meer over de 'APOLLO 8'-projecten en digitaliseringsinitiatieven waar DICT nauw bij betrokken is.

Wat is het Voorsprongfonds?

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts wil met een Voorsprongfonds van 60 miljoen de hogescholen en universiteiten toekomstgerichter, flexibeler en digitaler maken. “De coronacrisis heeft ons teruggeslagen, maar we grijpen het momentum aan om een achterstand om te buigen in een voorsprong”, zegt Weyts. Zo krijgt het hoger onderwijs de nodige financiële steun om het opleidingsaanbod te actualiseren en te investeren in digitalisering. Lees hier meer over het Voorsprongfonds.

Wat betekent het Voorsprongfonds voor de UGent?

Het Voorsprongfonds opent de deur voor de UGent om onderwijsvernieuwingsprojecten versneld door te voeren. Met de 8 miljoen euro die voorzien is, geeft de UGent vorm aan APOLLO 8. Dat zijn 8 strategische onderwijsprojecten die worden uitgerold van november 2021 tot oktober 2023.

APOLLO 8 staat voor Ambitieus Programma voor toekomstgericht Online/blended & Levenslang Leren in het kader van het bredere Onderwijsbeleid en versterkt de positie van de UGent als vooruitstrevende en innovatieve hogeronderwijsinstelling. Wat houden die 8 strategische projecten precies in? Dat lees je hier.

Bij welke projecten is DICT betrokken?

DICT bouwt uiteraard mee aan de campus van de toekomst en is nauw betrokken bij 2 van de 8 projecten. De directie ICT legt zich voornamelijk toe op de inrichting van leslokalen en de aankoop en ontwikkeling van (nieuwe) onderwijstoepassingen. De eerste stappen zijn gezet! Zo zijn we concreet op zoek naar een partner die ons kan helpen de UGent-leslokalen modern in te richten met een complete AV/IT-installatie. Daarnaast voorzien de collega’s van DGFB modulair meubilair, zodat de inrichting van een lokaal snel aangepast kan worden aan de lesvorm. DICT zal ook 2 extra medewerkers aanwerven om die plannen te realiseren.

Bovendien gaan we ook het aanbod van tools binnen de digitale leeromgeving uitbreiden en vernieuwen. De noden en de markt zijn sterk geëvolueerd, dus we gaan onder meer op zoek naar een nieuwe toetsomgeving (ter vervanging van Curios) die een antwoord biedt op de nieuwe behoeften wat betreft online evaluaties. Daarnaast komt er ook een videoplatform om zowel lesgevers als studenten alle kansen te bieden om les- en videomateriaal op te nemen, te bewerken en te publiceren. Deze vernieuwingsprojecten stonden al op de planning, maar dankzij het Voorsprongfonds kunnen we die projecten versneld implementeren.