april 2022
Bring Your Own Device voor studenten
De UGent verwacht van studenten dat zij beschikken over een eigen laptop en die ook meenemen naar lessen en practica. 'Bring Your Own Device' klinkt misschien nieuw, maar het beleid is al enkele jaren oud. In de huidige fase van het traject worden heel wat vaste computers weggehaald uit de pc-klassen en worden de lokalen anders ingericht. Betekent dit dat alle vaste pc's verdwijnen uit het UGent-landschap?

Projectleider Steven Rogge legt uit: "Het gebruik van laptops op de UGent werd 8 jaar geleden voor het eerst besproken op ICT-Gebruikerscommissie. Zowel studenten als proffen gaven toen aan dat ze meer laptops wilden gebruiken tijdens de lessen. Tegelijk zagen we dat de vaste pc's in de klassen steeds minder benut werden." De werkgroep 'Toekomst pc-klassen' werd in het leven geroepen, met een recente doorstart als werkgroep 'Bring Your Own Device'. Om het gebruik van eigen laptops optimaal te ondersteunen, werkte DICT dan ook aan de snellere uitrol van wifi aan de UGent.

Tijdens een eerste fase pakte de werkgroep de pc-lokalen aan die het minst gebruikt werden. In de grotere lokalen creëerden ze werkplekken voor laptops. "En toen kwam corona," vervolgt Steven, "en werd duidelijk dat het (thuis)werken op de eigen laptop voor de volledige UGent wel degelijk haalbaar was." En zo startte de tweede fase van het project. Steven: "Eind 2021 beslisten we dat we de pc-lokalen gaan uitfaseren. Zo kunnen we die lokalen vrijmaken voor ander gebruik: generieke leszalen, studieplekken, groepswerkruimtes, enzovoort. Dat betekent niet dat alle pc's onmiddellijk gaan verdwijnen; er is momenteel nog discussie betreffende welke en hoeveel pc's er blijven staan in de bibliotheken." Er zullen dus nog steeds vaste computers te vinden zijn aan onze universiteit.

Bring Your Own Device betekent ook dat studenten gevraagd zullen worden bepaalde software te downloaden op hun eigen toestel, en in de toekomst ook examens op hun laptop zullen afleggen. Hoe dat concreet in z'n werk zal gaan, wordt door de werkgroep verder voorbereid. Nog tot en met academiejaar '23-'24 blijven in enkele grote pc-lokalen een 300-tal vaste pc's opgesteld voor evaluaties en examens.

Uiteraard moeten studenten én docenten hierover verder geïnformeerd worden. Daarom kijkt DICT samen met DCOM hoe we de komende maanden verder kunnen inzetten op communicatie. Studenten met vragen over de aankoop van een laptop kunnen alvast terecht op de volgende sites en webpagina's:

maar ook op de ServiceDesk op S9 en Helpdesk On The Road (bij de aanvang van een academiejaar).