april 2022
Optimaal gebruiksgemak met Microsoft Intune
De Directie ICT introduceert Microsoft Intune voor het beheer van professionele UGent-laptops. Microsoft Intune is een cloud-gebaseerde dienst voor mobile device management (MDM) en mobile application management (MAM). DICT bekijkt nu samen met enkele lokale systeembeheerders hoe de overstap naar Intune voor elke faculteit vlot kan verlopen en welke softwarepakketten beschikbaar worden gesteld voor gebruikers.

Het Intune-project werd afgetrapt met een pilootfase voor alle medewerkers van de Directie ICT. Tijdens die pilootfase werden bestaande toestellen overgezet naar Intune. Enige initiële drempelvrees bleek onterecht. Michel Raes, projectcoördinator, legt uit: "Met Intune stellen we naast veiligheid het gebruiksgemak voor de eindgebruiker voorop. Momenteel bekijken we samen met een viertal lokale systeembeheerders uit verschillende faculteiten hoe we ook bij hen bestaande toestellen vlot kunnen registreren op Intune. Zij kennen hun vakgroep en faculteit en de specifieke noden van hun gebruikers dan ook het beste!"

Software

Tijdens de ICT-Gebruikerscommissie van 18 februari en op de ICT-Commissie van 11 maart gaf de Intune-stuurgroep een antwoord op de vraag: 'Welke software gaan we standaard aanbieden op Intune-geregistreerde toestellen en welke software kunnen gebruikers zelf downloaden en installeren?' DICT houdt vast aan de volgende principes:

• As Default As Possible (ADAP): configuratie waar nodig, maar geen waslijst aan modules, plug-ins, achtergronden, lettertypes, enz.
  • de gebruiker dient vooraf geen (of zo weinig mogelijk) keuzes te maken: de naam van het toestel wordt automatisch bepaald, de taal staat standaard op Engels, maar kan achteraf aangepast worden
  • DICT werkt aan bijhorende documentatie voor eindgebruikers en sysadmins op de helpdesk-website
  • Software wordt onderverdeeld in 4 categorieën:
    1. Basis (Windows en standaard kantoorsoftware zoals browser, Office 365-pakket en Adobe Acrobat Reader DC)
    2. UGent-connect (UGent-specifieke softwarepakketten)
    3. Company Portal (verzameling van alle UGent-gelicentieerde software en andere veel gebruikte pakketten, wordt klaargezet door DICT)
    4. Vrij (eigen installatie, waarvoor eindgebruiker/vakgroep/dienst over licentie beschikt of gratis software)

DICT wil er samen met lokale systeembeheerders voor zorgen dat het gebruiksgemak maximaal blijft. Het Intune-project betekent een ingrijpende wijziging, maar wel een wijziging waar eindgebruikers voordelen van zullen ondervinden. Eventuele twijfels kunnen in overleg met de lokale systeembeheerders en gebruikers weggewerkt worden. Michel Raes: "De rol van de lokale systeembeheerders in het Intune-project mag niet onderschat worden. Zij zullen een belangrijke rol spelen bij het registreren van bestaande toestellen en ondersteuning bieden aan gebruikers die vragen hebben over software en good practices. Het zou bijvoorbeeld jammer zijn dat gebruikers allerlei software installeren en die uiteindelijk niet gebruiken of niet up-to-date houden. Dat komt de IT-veiligheid niet ten goede."

Wat met nieuwe toestellen?

Nieuwe professionele Dell laptops kunnen binnenkort al van bij de levering in Intune geregistreerd zijn, wat de zogenaamde "zero touch delivery" mogelijk zal maken. Wat dat precies betekent voor de eindgebruiker en de lokale IT-beheerders, wordt door DICT nog verder voorbereid en gedocumenteerd. Hierover lezen jullie later meer!