juni 2022
Volgende stap in het Intune-project
Met Microsoft Intune wil de Directie ICT alle professionele laptops en desktops van eindgebruikers aan de UGent centraal en flexibel beheren. Intune is een cloudgebaseerde oplossing die het gebruiksgemak en de veiligheid van toestellen verhoogt. Vanaf nu is "zero touch delivery" mogelijk voor gebruikers: als je een laptop bestelt uit de nieuwe reeks van Dell is deze sowieso al geregistreerd in Intune. Tijdens de infosessie op 9 juni werd aan de lokale systeembeheerders uitgelegd welke rol zij zullen spelen in het project.

Projectcoördinator Michel Raes geeft een update: "De stuurgroep was het erover eens: het is tijd om de lokale IT-contactpersonen te betrekken in het project. Daarom organiseerden we op donderdag 9 juni een grote kick-off meeting met zo'n 70 aanwezigen." Tijdens die infosessie werd aan de lokale systeembeheerders uitgelegd wat de voordelen zijn van Intune, welke rol zij zullen spelen in het project en wat er van hen verwacht wordt. De opname van de infosessie kan je hier (her)bekijken.

Binnen het Intune-project is immers een belangrijke rol weggelegd voor de lokale systeembeheerders. Zij kennen hun vakgroep, faculteit en de specifieke noden van hun gebruikers dan ook het beste. Michel: "De lokale systeembeheerders zijn de eerste contactpersonen voor eindgebruikers. Als er een UGent-toestel binnen gebracht wordt voor onderhoud, zullen de lokale systeembeheerders dat toestel meteen ook kunnen registreren in Intune. Zij bieden bovendien ondersteuning aan gebruikers die verdere vragen hebben over hun toestel."

Wat met nieuw aangekochte toestellen?

Wie vandaag een nieuwe laptop of desktop bestelt via de Dell Premier catalogus zal zonder meerprijs kunnen kiezen voor een Intune-geregistreerd toestel. Zo bevatten de standaard configuraties van de nieuwe lijn laptops (bv. de Latitude 5530 reeks) reeds standaard Windows Autopilot en Windows 10 Pro, waardoor ze ook onmiddellijk in de UGent-tenant van Microsoft herkend worden als een Intune-beheerd toestel.

Let wel: als een gebruiker niet voor een standaard configuratie kiest en zijn eigen toestel samenstelt, raadt DICT sterk aan om Windows Autopilot (met G-Tag Collect) en Windows Pro OS te selecteren, zodat ook dat toestel in Intune geregistreerd kan worden. Voor de aankoop van vaste desktops geldt hetzelfde en werkt DICT momenteel nog aan procedures om ze met Intune te beheren.

Wat met defecte toestellen?

Als een toestel volledig onbruikbaar is geworden (het is bijvoorbeeld geïnfecteerd met malware), vragen we aan de lokale systeembeheerders om de DICT service desk te contacteren voor advies en/of verder onderzoek, herstel en registratie in Intune. Later zal een procedure uitgewerkt worden die de lokale beheerders in zo'n gevallen volledig zelf zullen kunnen uitvoeren.

Intune op Teams

Wie meer wil weten over Intune is van harte welkom in het nieuwe kanaal 'Intune' in Team ITContacts. Daar zal alle documentatie ter beschikking gesteld worden voor de lokale systeembeheerders. Vragen, opmerkingen en feedback over het verloop van het project kunnen ook in dat kanaal gedeeld worden.