Bekijk in je browser
juni 2022
Volgende stap in het Intune-project
Met Microsoft Intune wil de Directie ICT alle professionele laptops en desktops van eindgebruikers aan de UGent centraal en flexibel beheren. Intune is een cloudgebaseerde oplossing die het gebruiksgemak en de veiligheid van toestellen verhoogt. Vanaf nu is "zero touch delivery" mogelijk voor gebruikers: als je een laptop bestelt uit de nieuwe reeks van Dell is deze sowieso al geregistreerd in Intune. Tijdens de infosessie op 9 juni werd aan de lokale systeembeheerders uitgelegd welke rol zij zullen spelen in het project.
Herinnering: UGent 'offline' tijdens DRP-test op 11 juli
Op maandag 11 juli 2022 zal DICT voor de tweede keer het Disaster Recovery Plan (DRP) testen. Mocht er ooit iets fout lopen met het UGent-datacenter, is dit het plan B. Zo garanderen we dat alle UGent'ers kunnen blijven doorwerken bij een ernstig incident. Net als vorig jaar zullen bepaalde UGent ICT-toepassingen niet beschikbaar zijn die dag.
Samenwerking DICT met internationale universiteiten
In een vorige nieuwsbrief kon je al lezen hoe de Directie ICT deelneemt aan programma's voor universitaire ontwikkelingssamenwerking in Cuba en Ethiopië. Binnenkort komen daar ook Oeganda en Tanzania bij. We spreken met DICT-medewerker en projectleider Dieter Roefs, die onlangs nog in Havana was voor verschillende activiteiten, waaronder de inhuldiging van een gedoneerde supercomputer.
Meer lezen
Hoe gebruik je Qualtrics?
Qualtrics is een online tool die studenten en onderzoekers toelaat om surveys op te stellen, te verspreiden, data te verzamelen en antwoorden te analyseren. De UGent beschikt over een campuslicentie. Hoe gebruik je Qualtrics en hoe ondersteunt de Directie ICT Qualtrics-gebruikers?
Aan de slag
Kennismaken met ICT aan UGent, nu ook Engelstalig!
Begin dit academiejaar werd de infosessie "Kennismaken met ICT aan UGent" omgevormd tot een online webinar. Regelmatig kregen we de vraag of we deze ook in het Engels konden aanbieden. Goed nieuws! "Getting acquainted with ICT at Ghent University" is nu ook beschikbaar.
Nieuwe gezichten bij DICT
Begin mei startte Bart Vermeersch bij het Security Officer-Team. Bart begon zijn carrière bij Scientific Atlanta / Cisco in Kortrijk en ging later aan de slag als systeemingenieur in het netwerkteam van KU Leuven. Daarnaast mocht het Team Multimedia Massimo Spadorcia verwelkomen. Massimo woonde en werkte na zijn studies twee jaar in Barcelona. Eens terug in Gent schoolde hij zich bij in elektriciteit, audio en video en werkte hij in de gebouwen van de UGent, in opdracht van een externe firma. Op 1 juni startte Michiel Bevernaegie in het team Onderwijsadministratie in de afdeling Onderwijstoepassingen.

Welkom bij DICT, Bart, Massimo en Michiel!
ICT-nieuws te melden? Contacteer ons!
Kreeg je de nieuwsbrief doorgestuurd en wil je die graag zelf ontvangen? Schrijf je hier in!