oktober 2022
Bring Your Own Device de regel, vaste PC's maken plaats
Ook dit academiejaar zorgen studenten zelf voor een eigen laptop voor gebruik tijdens de lessen en practica. Nu Bring Your Own Device (BYOD) ingeburgerd en de regel is, kan de UGent veel ruimte vrijmaken op plaatsen waar nu nog vaste toestellen staan.

In de komende periode zal DICT deze vaste PC's dan ook wegnemen. PC-klassen worden zo omgebouwd tot algemene ruimtes, terwijl in bibliotheken in samenspraak met de lokale verantwoordelijkheden in een afbouw voorzien wordt. Daar worden evenwel niet noodzakelijk alle vaste PC's verwijderd.

Op 6 locaties wordt wel nog voorzien in de installatie van vaste toestellen, zodat niet-periodegebonden evaluaties en PC-examens mogelijk blijven:

• Campus UZ Gent, K3 (2 locaties)
  • Campus Sterre, S5
  • Campus Coupure, Blok E
  • Campus Ufo, Technicum
  • Campus Boekentoren, Plateau-Rozier

Daarnaast wordt voor de examenperiode nog een extra ruimte tijdelijk ingericht met 70 PC's (en laptopplaatsen) in Campus Sterre, S9, auditorium A3. Zo zijn er nog steeds een kleine 400 PC's beschikbaar voor examens, waarvan ruim 300 het hele jaar door beschikbaar zijn. De ruimtes met vaste PC's zijn ook voorzien om laptopexamens af te nemen, behalve in Plateau-Rozier. Examineren op laptops is verder ook mogelijk in Kantienberg en op steeds meer plaatsen waar extra stroomvoorzieningen voorhanden zijn.

De doelstelling is om in de komende jaren verder te evolueren naar laptopexamens in plaats van examens op vaste PC's. Op termijn zouden vaste PC's dus bijna volledig kunnen verdwijnen uit het UGent-beeld. Een evolutie die zich ook voordoet in de brede maatschappij.

DICT voorziet ook in begeleiding om de switch te maken tussen PC-examens en laptopexamens. Docenten die de mogelijkheden willen nagaan om laptopexamens te organiseren, kunnen contact opnemen met Steven Rogge voor een eerste bespreking.

Meer info: https://helpdesk.ugent.be/byod/student/