juli 2023
UGent 'offline' tijdens DRP-test op 11 juli
Op dinsdag 11 juli 2023 test DICT het Disaster Recovery Plan (DRP). Mocht er ooit iets fout lopen met het UGent-datacenter, is dit het plan B. Zo garanderen we dat alle UGent'ers kunnen blijven doorwerken bij een ernstig incident.

Bepaalde UGent ICT-toepassingen zullen tijdens de test niet beschikbaar zijn: Oasis, Ufora, SAP, SharePoint en de gedeelde S-schijf. Telefonie en datacommunicatie (e-mail, Teams, …) blijven wel de hele dag functioneren.

In tijden van cyberaanvallen, state-sponsored hackersgroepen en gijzelsoftware is zo'n jaarlijkse test cruciaal. DICT kiest bewust voor een feestdag om het DRP te testen om de hinder voor medewerkers en studenten zo beperkt mogelijk te houden. Toch houd je er best rekening mee dat je vertrouwde ICT-toepassingen op 11 juli ontoegankelijk kunnen zijn.