februari 2019
'WiFi voor Iedereen': na twintig gebouwen in 2018 nog eens negentien in 2019
Met het project ‘WiFi voor Iedereen’ wil de UGent tegen 2025 volledige WiFi-dekking voorzien in alle universiteitsgebouwen. De eerste twintig gebouwen kregen in 2018 WiFi en in 2019 volgt een nieuwe groep van negentien.

Eind 2017 maakte de UGent in haar meerjarenbegroting middelen vrij om gespreid over zeven jaar volledige WiFi-dekking te installeren in al haar gebouwen. Het Pand, de Plateau, de S2 van Campus Sterre, het gebouw voor Regeltechniek op het Tech Lane Ghent Science Park - Campus A in Zwijnaarde en de D1-hoogbouw van Campus Merelbeke beten de spits af, maar later in 2018 volgden nog eens vijftien gebouwen. Daardoor geniet iedereen ook van WiFi in één of meerdere gebouwen van de Campus Ledeganck, Boekentoren, Aula, Tweekerken, Dunant, Ufo, Coupure, Sterre, UZ Gent en Heymans, en aan de Begijnhoflaan.

Volledige dekking

Voor 2019 staan nog eens negentien nieuwe gebouwen op de planning. Die bevinden zich zowel op de bovenstaande campussen als op andere, zoals Campus Mercator en Proeftuin. De gebouwen die in 2018 of 2019 als eerste aangepakt werden of worden, zijn gekozen omdat er veel les- of werkactiviteiten plaatsvinden, om zo snel mogelijk veel UGent-studenten en -personeelsleden van de uitvoering van dit project te laten genieten.

Met bijna veertig WiFi-gebouwen zit het project ‘WiFi voor Iedereen’ nagenoeg volledig op schema. Enkel Rectoraat 1 staat momenteel in pauzestand in het kader van de renovatiewerken. Technisch gezien viel de keuze op WiFi Access Points die zowel oude als splinternieuwe protocollen ondersteunen.

“Dat is nodig wegens de grote verscheidenheid aan systemen”, vertelt Johan Van Camp, afdelingshoofd ICT-infrastructuur bij de directie ICT (DICT). “Oude en nieuwe laptops, smartphones en tablets zullen allen verbinding maken met deze toegangspunten. Dat betekent ook dat we vaak veel capaciteit nodig zullen hebben en in grotere auditoria, foyers en studieruimtes met vier of zes antennes werken.”

Integratie met al bestaande WiFi

De UGent integreert de nieuwe WiFi-punten met de 1.000 reeds eerder geïnstalleerde Access Points. Omdat steeds minstens één toegangspunt binnen het optimale bereik ligt, is vrijwel overal volledige dekking. “Op die manier willen we investeren in een dienst die werkt, jaren meekan en ook de investeringen uit het verleden laat renderen”, besluit Johan Van Camp.

Waarover wil je geïnformeerd worden? Contacteer ons!
Wil je je inschrijven? Klik hier.