april 2019
Nieuwe modules beschikbaar voor GISMO

In navolging van het nieuw classificatiesysteem voor onderzoeksdisciplines, heeft de UGent binnen GISMO – het UGent-onderzoeksinformatiesysteem – twee nieuwe modules ontwikkeld waarmee je onderzoeksgegevens zelf kan beheren.

Sinds september 2018 wordt binnen de Vlaamse onderzoekscontext gebruikgemaakt van een nieuw classificatiesysteem voor onderzoeksdisciplines. Wie recent indiende bij het FWO zag ze alvast passeren, maar ook het FRIS-portaal (Flemish Research Information Space) zal deze classificatie inzetten om zowel personen als projecten te typeren. Omwille van de aanleveringsafspraken tussen GISMO en FRIS lanceert de UGent nu twee publieke GISMO-modules die de UGent-medewerkers in staat stellen deze gegevens zelf te beheren.

Module Persoonsfiche

Via de module Persoonsfiche kan je voortaan de basisgegevens over je onderzoeksprofiel beheren. De UGent zal het aanbod van gegevens en functionaliteiten in deze fiche geleidelijk uitbreiden.

• Onderzoeksdisciplines (verplicht): elke onderzoeker moet beschikken over ten minste één onderzoeksdiscipline op level 4. Op basis van al beschikbare info ontwikkelde de UGent een mapping op level 3 waarvan je kan vertrekken om een code op level 4 in te geven. Het gelijknamige tabblad in Apollo verdwijnt. Wie in het verleden een oude disciplinecode ingaf via deze tab, krijgt al een level 4 code te zien in de nieuwe persoonsfiche. De mapping is slechts suggestief. Daarom vraagt de UGent deze gegevens na te kijken en eventueel te actualiseren. Mogen we je vragen als lokale ICT-contactpersoon deze oproep nogmaals te herhalen bij de medewerkers van jouw faculteit. Opgelet: de disciplinecodes zijn enkel beschikbaar in het Engels. Het resultaat zal ook zichtbaar zijn in het UGent telefoonboek.
  • Expertise (niet-verplicht): de persoonsfiche laat je toe zowel Nederlandstalige als Engelstalige trefwoorden in te geven om je onderzoeksexpertise te kenmerken.
  • Verder herhaalt de UGent de oproep tot het aanmaken en connecteren van een ORCID-id.

Module Projectfiche

Via de module Projectfiche kan je een overzicht van je onderzoeksprojecten raadplegen en een beperkte set van metadata beheren.

• Je vindt hier enkel onderzoeksprojecten waarvan je promotor of mandaathouder bent en waarvan het financieel beheer binnen de UGent ligt.
  • Deze omgeving vervangt de papieren IWETO-fiche.
  • De titel(s) en abstract(en) kan je aanpassen (om aan de volledigheidseisen van FRIS te voldoen, kregen velen hiervan namelijk een machinale vertaling), waarna DOZA de wijziging(en) vervolgens valideert. Ook de onderzoeksdisciplines en trefwoorden kan je hier beheren. Voor elk onderzoeksproject is ten minste één onderzoeksdiscipline verplicht (ook hier vond al een mapping plaats). Motiveer als lokale ICT-verantwoordelijke jouw collega’s om deze gegevens dus zeker na te kijken en eventueel te actualiseren.

De persoons- en projectmodule, en de volledige GISMO-omgeving zijn bereikbaar via http://research.ugent.be. Wie meer wil weten over het GISMO-project kan terecht op http://www.ugent.be/gismo. Concrete vragen kunnen steeds via gismo@ugent.be.