april 2019
Videoconferentie als duurzaam alternatief

Hoe vaak neem jij onnodig de wagen om te vergaderen? Of laat je bijvoorbeeld juryleden overkomen voor een doctoraatsverdediging? We moeten ons allemaal regelmatig verplaatsen, maar dat heeft een negatief effect op onze ecologische voetafdruk. Toch bestaat er ook een uitstekend alternatief: de videoconferentie.

Dankzij videoconferencing kan je video, presentaties en audio in hoge resolutie delen tussen gesprekspartners op verschillende locaties overal ter wereld. Zo verklein je niet enkel de ecologische voetafdruk van de UGent, maar spaar je eveneens tijd en geld uit.

DICT heeft meerdere gebouwen uitgerust met een vast videoconferentiesysteem voor zowel point-to-point connecties (tussen 2 locaties) als multi-point connecties (tot 6 locaties). Daarnaast bieden onze teleclassing ruimtes een oplossing voor een betere (en vooral groenere) docenten- en studentenmobiliteit. Teleclassing is een geavanceerd videoconferentiesysteem dat de lesgever toelaat vanuit één locatie een uiteenzetting te geven die wordt doorgestuurd naar één of meerdere locaties, terwijl continue directe interactie mogelijk is tussen de lesgever en de studenten in de verschillende locaties.

Is er geen videoconferentieruimte beschikbaar op jouw faculteit? Of heeft één van jouw gesprekspartners geen videoconferentiesysteem? Iedere medewerker van de UGent kan (gratis) een StarLeaf app account aanvragen bij het Multimedia-team van DICT. Ongeveer 800 medewerkers maken vandaag al gebruik van deze toegankelijke videoconferentiesoftware. De software kan met een webcam, headset (met microfoon) en internetverbinding al ten volle benut worden. Starleaf app biedt professionele videoconferentie mogelijkheden (tot 16 simultane gesprekspartners) en stelt je in staat om te connecteren met andere grote spelers zoals Polycom, Lifesize of elke andere partij die de H323 communicatiecontainer gebruikt. Elke UGent-medewerker en student kan daarnaast ook gebruikmaken van Skype for Business. Om deze software te ondersteunen zijn videoconferentiecamera’s zoals de Logitech Connect (mic/cam/speaker zuil) beschikbaar om te ontlenen.

Interesse? Contacteer dan het team Multimedia op 09 264 8573 of multimedia@UGent.be of neem een kijkje online voor meer informatie.