november 2020
Werk mee aan de invoering van MFA aan de UGent!
De UGent accounts zijn een populair doelwit van hackers. Om onze accounts beter te beveiligingen, loopt er bij DICT al een pilootfase rond Multi-Factor Authentication op O365, VPN, CAS en Athena. Op basis van de geleerde lessen wil DICT nu ook MFA breder uitrollen in de UGent.

Het implementeren van MFA is een cruciaal en ambitieus project voor de beveiliging van de hele ICT-infrastructuur van de UGent. Om onze organisatie beter te beschermen tegen de toegenomen dreiging van o.a. breedschalige ransomware aanvallen is een extra beveiliging van de accounts van de medewerkers en de studenten essentieel en urgent.

We rekenen op jou, als lokale ICT-contactpersoon, om samen een eerste belangrijke stap te zetten, namelijk het activeren van MFA-functionaliteit voor O365. Mogen we vragen je hiervoor aan te melden via de tab MFA Kandidaat in het Team ITContacts op MS Teams.

Het doel tijdens deze pilootfase is tweeledig:

• Jezelf vertrouwd maken met de MFA-functionaliteit en authenticator app, zodat je nadien de gebruikers in je eigen omgeving mee kan ondersteunen en draagvlak kan creëren binnen de verschillende directies en faculteiten.
  • Feedback geven aan DICT over wat goed of minder goed loopt, zodat we de toepassing zo gebruiksvriendelijk mogelijk kunnen opzetten. Dit kan in het MFA-kanaal van het Team ITContacts.

Meer info over MFA vind je vandaag ook al via deze link.

Gefaseerde uitrol

Door de complexiteit van de historisch gegroeide authenticatie-infrastructuur en door de veelheid van toepassingen aan de UGent is het universititeitsbreed toevoegen van een tweede factor voor authenticatie geen eenvoudige klus. Daarom zal de uitrol van MFA stapsgewijs gebeuren. Het activeren van MFA voor O365, met daarbij horend het installeren en configureren van een authenticator app, is voor elke gebruiker de eerste en meteen ook de belangrijkste stap in het hele verhaal. We wensen in de komende maanden hiermee substantiële vooruitgang te boeken. Daarna staan zo ook al de uitrol van MFA voor VPN, voor Athena en voor het inloggen op kritische toepassingen via CAS op de planning.

Gezien het belang voor de goede werking van de UGent en het beschermen van de UGent data en de digitale identiteit van medewerkers en studenten, heeft de ICT-Gebruikerscommissie en de ICT-Commissie van de UGent recent uitdrukkelijke steun uitgesproken voor het inschakelen van de ICT-contactpersonen en voor het verdere traject.

Doe mee, schrijf je in en laten we samen streven naar een veilige, digitale toekomst!