april 2019
DICT Helpdesk zet betere communicatie voorop

De centrale helpdesk van DICT wil zijn communicatie rond ICT incidenten en geplande wijzigingen verbeteren. Vorig jaar werd daarom een kader gecreëerd om incidenten te prioriteren. Op basis van de prioriteit zal DICT via verschillende kanalen communiceren. Om dit te testen hield de DICT Helpdesk in februari een dry run week.

De laatste maanden zette de DICT Helpdesk heel wat stappen rond incidentcommunicatie en communicatie bij geplande wijzigingen. Op deze manier wil het DICT Helpdesk team op een consistente en volledige manier communiceren over incidenten en geplande wijzigingen en de communicatiedoorstroom op kritische momenten versnellen en verbeteren.

Tijdens een dry run week werden incidenten gesimuleerd en geplande wijzigingen onder de loep genomen aan de hand van realistische praktijkcases. Daarbij testte DICT zowel de incidentprioritering als de bijhorende communicatiestromen, - kanalen en -templates. Dit gebeurde in nauwe samenwerking met DCOM (Directie Communicatie en Marketing).

Op basis van de ervaringen tijdens de dry run week zal DICT de procedures verder verfijnen. De nieuwe DICT Incident- en Communicatie Manager, Frédéric Bruynings, zal de naleving hiervan opvolgen en verdere stappen nemen om een goede communicatie te verzekeren.

Handig om weten is dat belangrijke incidenten en geplande wijzigingen steeds verschijnen op de DICT Helpdesk startpagina. Ernstige incidenten waarbij de interne communicatiekanalen niet meer functioneren – denk bijvoorbeeld aan het uitvallen van het UGent-netwerk – zal de Incident- en Communicatie Manager ook altijd melden via Twitter.

Versterking gezocht

Bovendien wil DICT zijn centrale helpdesk versterken met twee extra medewerkers. Ken jij iemand die interesse heeft om de UGent-medewerkers en -studenten te ondersteunen op ICT-vlak? Laat het ons weten via e-mail.