Helios: interactief inloggen

Helios: interactief inloggen

Wat?

Helios is de nieuwe interactieve unix/linux server ter vervanging van allserv en genix/eduserv.

Voor wie?

Helios kan gebruikt worden door medewerkers en -studenten

Hoe?

  1. U moet zelf (eenmalig) een helios account aanmaken. Dit gebeurt niet automatisch.
    Maak uw helios account aan via volgend online formulier. (Let wel: enkel binnen UGentNet!)
  2. Helios is enkel bereikbaar binnen UGentNet. Voor toegang van buitenaf is een VPN-verbinding vereist.
  3. Helios is toegankelijk via Secure Shell. Zie: Interactief inloggen

Hardware

Helios is een virtuele machine met 16G ram en 12 Intel Xeon 2,9Ghz cpu's.

Software

Het OS op helios is Ubuntu. Een selectie van software uit de (uitgebreide!) ubuntu repositories is op het systeem geïnstalleerd. De lijst van software pakketten op helios kunt u opvragen met het dpkg commando:

  dpkg -l
  • Software uit de debian repositories kunt u opzoeken met het apt-cache commando:
      apt-cache search <pattern>
      apt-cache show <package>
    
  • Desktop omgevingen of servers (waaronder webservers of database servers) komen niet op helios.

Schijfruimte

  • De schijfruimte toegekend op helios is onafhankelijk van de standaard schijfruimte voor studenten en personeel.
    Gebruikers hebben een homedirectory op het /users filesystem met een vast quota van 5GB.

  • Het /work filesystem is voor de gebruikers beschikbaar als tijdelijke werkruimte. Typisch gebruik van /work is als volgt (de variabele LOGNAME bevat de loginnaam van de gebruiker):

      mkdir -m 700 /work/$LOGNAME
      cd /work/$LOGNAME
      # doe vanalles
    

    De vrije ruimte (op dit moment ~100GB) op de lokale schijven is toegekend aan het /work filesystem en kan gebruikt worden naar believen. Let wel: als dit filesystem vol dreigt te lopen, kan de systeembeheerder het zonder voorafgaande aankondiging leeg maken.

  • Vanaf Helios kunt u persoonlijke schijfruimte (H:-schijf), gedeelde schijfruimte (shares), persoonlijke webruimte (users.ugent.be) en gedeelde webruimte (webshares) interactief benaderen. Zie: Centrale schijfruimte benaderen.

Onderhoud en disaster recovery

  • Elke maandag tussen 17u en 18u is er een maintenance window waarin software upgrades en andere normale onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd worden. Af en toe is een reboot nodig. Reboots worden (een half uur tot enkele uren) vooraf vermeld in de "message of the day" die u te zien krijgt bij het inloggen. Ingelogde gebruikers krijgen een melding op hun (virtuele) terminal.

  • Grote werkzaamheden worden via de helpdesk ICT aangekondigd en kunnen eventueel buiten de maintenance window vallen.

  • Wanneer helios lange tijd onbeschikbaar is zal een kleinere server de functie van helios overnemen. Gebruikers kunnen dan hun bestanden benaderen en basiswerkzaamheden uitvoeren. Zware jobs zijn dan niet mogelijk.

Policy