Veelgestelde vragen over gedeelde netwerkschijven

Tijdens het aankoppelen of mounten van netwerkschijven gebruik je bij het aanmelden op files.ugent.be je gebruikersnaam voorafgegaan door “UGENT\”, dus bv. “UGENT\jpeeters”.

De oude manier, met voorvoegsel “FILES\”, werkt momenteel ook nog maar de ondersteuning daarvoor wordt eind februari 2024 stopgezet.

Heb je eerder dat voorvoegsel gebruikt en je inloggegevens bewaard? Dan moet je na eind februari 2024 terug aanmelden bij het mounten van je shares. Gebruik dan zeker het “UGENT\” voorvoegsel.
Aangemaakt: 8 december 2023
Laatst gewijzigd: 8 december 2023 10:19:25
Opmerkingen of suggesties over dit antwoord? Jouw feedback wordt op prijs gesteld.
Je kan de vrije plaats op je shares nakijken met de volgende werkwijze

open een dos box



typ daar het volgende commando fsutil volume diskfree \\files.ugent.be\username\shares\sharename
waarbij  u username vervangt door uw gebruikersnaam en sharename door de naam van de share waarvan u de vrije plaats wil zien

hieronder zit u dan het resultaat 



Aangemaakt: 28 maart 2024
Laatst gewijzigd: 28 maart 2024 10:37:16
Opmerkingen of suggesties over dit antwoord? Jouw feedback wordt op prijs gesteld.
Volg de richtlijnen op :
https://helpdesk.ugent.be/netdisk/snapshots.php
Aangemaakt: 5 januari 2022
Laatst gewijzigd: 29 september 2022 14:16:14
Opmerkingen of suggesties over dit antwoord? Jouw feedback wordt op prijs gesteld.
Indien je bij het opslaan van nieuwe bestanden het bericht krijgt dat er niet voldoende ruimte meer is kan je vragen om de opslagruimte te verhogen.

Stuur een email vanaf de website https://helpdesk.ugent.be/helpme/ met daarin de vraag om verhoging van opslagruimte. Maak een inschatting van de nodige ruimte voor het komende jaar. Motiveer de aanvraag om uitbreiding en vergeet niet de sharenaam te vermelden.
Aangemaakt: 5 januari 2022
Laatst gewijzigd: 22 februari 2023 14:34:31
Opmerkingen of suggesties over dit antwoord? Jouw feedback wordt op prijs gesteld.
Elk UGent-personeelslid met toegang tot een share kan voor die share nieuwe gebruikers toevoegen of gebruikers schrappen. 
Je moet dus zelf toegang hebben tot de share om wijzigingen te doen.
Dat kan met de DICT self-service tool op https://dict-selfservice.ugent.be/
De ingebrachte wijzigingen worden meermaals per halve dag verwerkt en actief.

Indien er een lokale ICT beheerder is op jullie dienst kan die persoon de wijzigingen ook uitvoeren.
Aangemaakt: 7 januari 2022
Laatst gewijzigd: 22 februari 2023 14:46:33
Opmerkingen of suggesties over dit antwoord? Jouw feedback wordt op prijs gesteld.
Je kan de netwerkschijven op 2 manieren bereiken :

1) in de verkenner app (file explorer) op athena. Dit is de eenvoudigste manier voor bv. niet UGent toestellen.
Voor gebruik van athena zie de richtlijnen op :
https://helpdesk.ugent.be/athena/

2) in je lokale verkenner app (file explorer). Indien je niet in het UGent netwerk werkt zal je hiervoor ook een UGent VPN verbinding nodig hebben a.d.h.v. de cisco app.
Volg de richtlijnen op :
https://helpdesk.ugent.be/netdisk/bestand_mount.php
Aangemaakt: 5 januari 2022
Laatst gewijzigd: 11 april 2023 09:06:08
Opmerkingen of suggesties over dit antwoord? Jouw feedback wordt op prijs gesteld.
- Open je bestandsverkenner (windowstoets + e)
- Klik met rechtermuistoets op netwerk / kies : netwerkverbinding maken
- Kies een vrije stationsletter
- Tik in bij map: \\files.ugent.be\<systemuser>\shares
 (vervang <systemuser> met de correcte systemusername bv. s123456)
- Klik aan verbinding maken met andere referenties

- Indien je persoonlijke pincode gevraagd zou worden klik dan op "Meer keuzes"  en in het volgende scherm op "andere account gebruiken" (je dient namelijk in te loggen met de systemuseraccount en niet met je persoonlijke UGent account)

Tik in het volgende scherm (Netwerkreferenties invoeren) in het veld emailadres :
ugent.be\<systemuser>
en bij wachtwoord uiteraard het wachtwoord van de systemuseraccount.

De verbinding is nu aangemaakt in je verkenner.
 
Aangemaakt: 4 juni 2024
Laatst gewijzigd: 4 juni 2024 13:23:40
Opmerkingen of suggesties over dit antwoord? Jouw feedback wordt op prijs gesteld.
Op de shares zijn uitschakelbare snapshots (back-up) van kracht.
Die nemen uiteraard ook plaats in.
Verwijder je vandaag iets dan zal dat pas over 3 maand effect hebben voor wat betreft vrije opslagruimte.

Meer schijfruimte nodig ?
Aangemaakt: 5 januari 2022
Laatst gewijzigd: 8 mei 2025 12:13:31
Opmerkingen of suggesties over dit antwoord? Jouw feedback wordt op prijs gesteld.
Mac-gebruikers die recent hun toestel hebben bijgewerkt naar de nieuwste versie van macOS, versie 14.0 (Sonoma) melden problemen met het browsen van netwerkshares.

Er blijkt een bug te zitten in Sonama (14.0) waardoor Distributed File System (DFS) ondersteuning in die versie niet meer werkt.

We raden daarom aan om voorlopig de upgrade naar Sonama even uit te stellen in de hoop dat dit probleem snel in één van de volgende punt-releases wordt opgelost.

Update: intussen is macOS Sonoma 14.1 beschikbaar die dit probleem oplost.
Aangemaakt: 4 oktober 2023
Laatst gewijzigd: 26 oktober 2023 07:01:14
Opmerkingen of suggesties over dit antwoord? Jouw feedback wordt op prijs gesteld.
Er is een probleem met de fileshare in Mac OS zie https://lists.samba.org/archive/samba/2025-March/251261.html er is een workarround tot er een definitieve fix uit komt
 
  1. Open de Finder.
  2. Druk op Cmd + K.
  3. Voer één van de volgende adressen in, afhankelijk van wat je nodig hebt:
  • Voor je persoonlijke homedirectory:
    smb://files.ugent.be/<uid>/home
  • Voor gedeelde mappen:
    smb://files.ugent.be/<uid>/shares/<sharenaam>
  • Voor webgedeelde mappen:
    smb://files.ugent.be/<uid>/www/shares/<websharenaam>
Vervang <uid>, <sharenaam> en <websharenaam> met je eigen gegevens.

Als het u niet zou lukken via deze methode kunnen we enkel aanraden de file explorer in Athena te gebruiken.
 
Aangemaakt: 16 juli 2025
Laatst gewijzigd: 2 september 2025 10:24:00
Opmerkingen of suggesties over dit antwoord? Jouw feedback wordt op prijs gesteld.
Ja, er zijn back-ups (zogenaamde snapshots) van kracht.

Zie onze helpdesksite voor meer info en gebruik :
https://helpdesk.ugent.be/netdisk/snapshots.php
Aangemaakt: 5 januari 2022
Laatst gewijzigd: 29 september 2022 14:17:52
Opmerkingen of suggesties over dit antwoord? Jouw feedback wordt op prijs gesteld.