december 2023
Laatste loodjes voor het Intune project
Net zoals 2023 loopt ook het Intune project stilaan op zijn einde. En in die laatste rechte lijn wegen de loodjes altijd het zwaarst. Op dit moment werden al meer dan 7000 toestellen in Intune geregistreerd maar zijn er nog iets meer dan 900 toestellen te gaan.

Op professionele Windows toestellen (zowel laptops als desktops) die volgens de gegevens bekend bij DICT in Intune moeten geregistreerd worden, verschijnt bij het aanmelden behalve een pop-up nu ook een melding op het bureaublad. Die verwijst naar een formulier dat de gebruiker aanspoort contact op te nemen met de lokale systeembeheerder en helpt bij de doorverwijzing.

Gedeelde, publieke en technische Windows endpoints (toestellen in secretariaten, bibliotheken, PC-lokalen, auditoria en vergaderzalen, bibliotheken, labo's, sturing, …) zijn niet in scope voor Intune. Die toestellen moeten wel op de juiste manier gekend zijn bij DICT.

Zoals eerder aangekondigd worden binnenkort extra technische maatregelen genomen die het gebruik van toestellen die in Intune horen maar nog niet werden geregistreerd, zal bemoeilijken. In eerste instantie wordt de tijd dat je ingelogd kan blijven beperkt tot 1 uur. Deze maatregel gaat midden januari 2024 in.

Vrijstellingen

Daarnaast zijn er nog enkele categorieën van Windows toestellen die voorlopig vrijgesteld zijn van registratie in Intune.

Toestellen zonder of met een verouderde TPM (Trusted Platform Module) voldoen niet langer aan de minimum vereisten voor veilig gebruik en zullen op termijn vervangen moeten worden. Toestellen van doctoraatsstudenten die in de laatste fase van hun doctoraat zitten krijgen voor de duur van hun werkzaamheden ook nog uitstel.