Bekijk in je browser
Universiteit Gent
DICT NIEUWSBRIEF
voor lokale ICT-medewerkers & toepassingseigenaars
juni 2019
‘Verlicht’ jouw mailbox
Uit het UGent Verlicht initiatief, waarbij we streven naar administratieve vereenvoudiging, bleek duidelijk dat we met zijn allen te veel mails krijgen. Voor het merendeel zelfs automatisch gegeneerd: notificaties uit tientallen toepassingen en sociale media, nieuwsbrieven, bevestigingen van vergaderverzoeken, enz. We geven alvast 2 concrete tips om jouw mailbox te 'verlichten'.
Meer tips
Koppel steeds een persoonlijk e-mailadres aan het UGent-account
Vandaag is 8% van de UGent-accounts niet gelinkt aan een persoonlijk e-mailadres. Toch is het belangrijk om de koppeling te maken om altijd toegang te kunnen krijgen tot het UGent-account, ook wanneer het paswoord niet meer gekend is. Adviseer daarom ook, als ICT-contactpersoon, aan jouw collega’s om hun persoonlijke e-mailadres te registeren. Hoe een registratie het vlotst verloopt, beschrijven we in de lees meer.
Lees meer
Oracle JDK niet langer gratis beschikbaar
Voor het programmeren van allerhande toepassingen maken UGent-medewerkers, lokale ICT-contactpersonen en DICT gebruik van de wereldwijd verspreide programmeertaal Java JDK/JRE (Java Development Kit/Java Runtime Environment). Er zijn heel wat leveranciers van JDK, maar Oracle JDK is veruit de meest gebruikte. Deze wordt nu betalend. We raden dan ook aan om over te stappen naar AdoptOpenJDK.
Verder lezen
Zijn jouw mailinglijsten nog up-to-date?
Drie jaar geleden besliste de ICT-Commissie om decentrale e-mailadressen af te bouwen. Vandaag merken we dat in sommige mailinglijsten nog decentrale adressen voorkomen. Is dit voor jouw afdeling ook het geval? Lees wat je kan doen.
Meer info
De DICT Helpdesk contacteren? Dat doe je zo!
De DICT Helpdesk is jouw contactpunt voor alle UGent gerelateerde ICT-problemen. Op werkdagen zijn we bereikbaar tussen 8u-18u op het intern nummer 4747. Voor minder dringende zaken of na de openingsuren kan je best een mail sturen naar helpdesk@ugent.be. Voor Campus Korea is dit ithelpdesk@ghent.ac.kr. Onze helpdeskmedewerkers loggen dan een OTRS-ticket. Jij ontvangt een bevestigingsmail met een OTRS-nummer. Verwijs hier bij elke communicatie met onze helpdeskmedewerkers naar, zodat we heel snel ter zake kunnen komen.
Wil je vlot een overzicht van alle ICT-diensten? Raadpleeg de ICT-wegwijzer op helpdesk.ugent.be.
Twitter DICTUGent
DICT homepage
Tweemaandelijkse nieuwsbrief voor alle ICT-contactpersonen.
ICT-nieuws te melden? Contacteer ons!
Wil je deze nieuwsbrief niet meer ontvangen? Jammer! Uitschrijven kan hier.
Wil je je inschrijven? Klik hier.