- Home
- Opslag
- Prob
Problemen en foutmeldingen bij het verbinden met een netwerkschijf
-
"kan de computernaam of sharenaam niet vinden"
Mogelijke oorzaken:
- U bent niet verbonden met UGentNet.
- U geeft een verkeerde netwerklocatie op. Geef de volledige pad in: \\files.ugent.be\<loginnaam>
-
Indien u een firewall gebruikt, dan kan deze eveneens het probleem veroorzaken.
Schakel hem tijdelijk uit zodat u kan vaststellen of dit inderdaad de reden van het
probleem is. Is dit het geval, configureer uw firewall dan correct zodat het mounten
wel lukt.
-
"wachtwoord verkeerd"
Mogelijke oorzaken:
-
U gebruikte uw UGent gebruikersnaam niet bij het aanmelden op het toestel, maar een lokale Windows gebruiker die u zelf hebt ingesteld.
In dat geval sluit u de PC af en bij het opstarten meldt u zich aan met uw UGent loginnaam.
- Het probleem ligt bij het wachtwoord zelf: gebruik geen letters met accenten, trema's enz in uw wachtwoord. Is dit zo, kies dan een ander wachtwoord.
-
Probeert u te mounten via VPN, dan is een andere mogelijke reden dat u de aanpassingen niet deed die in sommige gevallen noodzakelijk zijn voor mounten over een VPN verbinding.
Zie daarvoor de beschrijving van VPN voor uw besturingssysteem.
-
"Toegang geweigerd" of "kan het netwerk niet vinden" na een geslaagde netwerkverbinding maar bij het aanklikken van bv. de 'home'
-
Verbreek de netwerkverbinding en bij het opnieuw opzetten van de netwerkverbinding kiest u voor de optie 'Verbinding maken via een andere gebruikersnaam'.
Geef dan UGENT\loginnaam in en uw centraal wachtwoord van UGent.
-
Indien u een firewall gebruikt, dan kan deze eveneens het probleem veroorzaken.
Schakel hem tijdelijk uit zodat u kan vaststellen of dit inderdaad de reden van het probleem is.
Is dit het geval, configureer uw firewall dan correct zodat het mounten wel lukt.