Veelgestelde vragen over e-mail (FAQ)

Als u een prive email adres moet aanmaken in Sap Mijn Apps maar u heeft geen prive email adres (van uw provider, google, hotmail enz.) kan u er een aanmaken via volgende handleiding

Voor het aanmaken van een Gmail adres verwijzen we naar de info van google zelf gezien deze info kan veranderen zonder dat we daar invloed op hebben.
Zie https://support.google.com/mail/answer/56256?hl=nl#:~:text=Ga%20naar%20de%20inlogpagina%20voor,dit%20account%20in%20bij%20Gmail.

Als u gebruik wil maken van een email account van MS is de werkwijze hieronder (deze handleiding is ook onder voorbehoud wijzigingen door MS)
 

Een account maken

Een account aanmaken werkt zo:
  • Ga naar login.live.com
  • Klik achter 'Geen account?' op Maak er een.

  • Klik op Nieuw e-mailadres maken. (Wilt u het adres koppelen? Typ dan het bestaande e-mailadres dat u wilt koppelen aan het Microsoft-account.)
  • Typ de naam die u voor het nieuwe mailadres wilt gebruiken. Het adres eindigt op @outlook.com. Dit staat al ingevuld. (Als het e-mailadres al in gebruik is verschijnt er een melding. Typ dan een nieuw e-mailadres en klik weer op Volgende.)
  • Klik op Volgende.
  • Bedenk een sterk wachtwoord en typ het wachtwoord.
  • Klik op Volgende.
  • Microsoft wil nog een aantal gegevens ontvangen. Typ uw voornaam.
  • Klik op Achternaam en typ uw achternaam.
  • Klik op Volgende.
  • Klik op de uitklapmenu's onder 'Geboortedatum' om de dag, de maand en het jaar van geboorte in te vullen.
  • Klik op Volgende.
  • Koppelt u een bestaand e-mailadres dan stuurt Microsoft een code naar het e-mailadres dat gekoppeld wordt aan het account. Typ de code uit de mail over in het veld 'Code invoeren' en klik op Volgende.
  • Microsoft wil zeker weten dat een persoon het account aanmaakt en niet een robot. U moet daarom een puzzel oplossen.
  • Klik op Volgende.
  • Klik op de juiste oplossing.
  • Klik op Doorgaan.
  • Het e-mailadres en account is aangemaakt. U ziet de startpagina van uw nieuwe Microsoft-account.

 
Aangemaakt: 25 juni 2024
Laatst gewijzigd: 25 juni 2024 08:05:32

Bij UGent hanteren we een strikt no tolerance spam beleid. Daarom, als je er zeker van wilt zijn dat jouw  e-mails succesvol worden afgeleverd bij onze UGent gebruikers, moet je voldoen aan de onderstaande richtlijnen.

Belangrijk: Afleverproblemen zullen blijven bestaan en ons support team zal niet in staat zijn om te helpen totdat de beheerder van de verzendende e-mailserver actie onderneemt om volledig te voldoen aan deze richtlijnen.

Richtlijnen:

  • Zorg ervoor dat jouw mailserver en client tijd en datum correct zijn ingesteld zoals gespecificeerd in RFC 5322 .
  • Zorg ervoor dat de volgende e-mail headers in je bericht syntactisch correct zijn: Date:, From:, To:, Reply-To:
  • Zorg ervoor dat de volgende headers in je e-mail beperkt blijven tot één elk: Bcc:, Cc:, Date:, From:, To:, Reply-To:, Subject:.
  • Verwijder onmiddellijk hard bounced e-mailadressen van jouw mailinglijst.
  • Zorg ervoor dat jouw mailserver een statisch IP-adres heeft.
  • Zorg voor geldige DNS-records van jouw domein die naar jouw IP-adres wijzen en geldige omgekeerde DNS-records van jouw IP-adres die naar jouw domein wijzen.  Je kan jouw DNS-configuratie controleren bij https://intodns.com/.
  • Controleer of jouw domein een correct geconfigureerd MX of A record heeft. Je kan jouw MX-configuratie bij https://mxtoolbox.com/ controleren.
  • Controleer of jouw e-mailserver altijd een geldige HELO/EHLO-waarde (de volledig gekwalificeerde domeinnaam) verzendt, zoals gespecificeerd in RFC 5321. Je kan jouw  HELO controleren bij https://www.abuseat.org/helocheck.html .
  • Controleer of jouw mailserver(s) IP's niet op een van de lijsten met gekende spammers staan, o.a. spamhaus.org
  • Zorg er voor dat DKIM, SPF, DMARC, MTA-STS en BIMI correct ingesteld zijn voor jouw e-maildomain. Zie https://www.usebouncer.com/email-authentication-methods-the-basics-behind-spf-dkim-dmarc-and-bimi/

Tools:

Momenteel raden we aan om bijvoorbeeld met deze tools te controleren of de mailconfiguratie correct is:

(English version: https://otrsdict.ugent.be/otrs/public.pl?Action=PublicFAQZoom;ItemID=494)
rev. 20230215
Aangemaakt: 15 februari 2023
Laatst gewijzigd: 16 oktober 2024 05:46:46
Ondervind je problemen bij het verzenden van UGent e-mail? Controleer eerst je SMTP-instellingen. In sommige e-mailclients worden soms verkeerdelijk de SMTP-instellingen van een andere e-mailaccount (Proximus, Telenet, …) gebruikt voor het verzenden van UGent e-mail. 

Het resultaat is dat e-mails niet worden verzonden. Omgekeerd kunnen e-mails van andere persoonlijke accounts ook niet worden verzonden met de UGent SMTP-instellingen.

Hulp nodig bij het correct configureren van jouw e-mailapp? Check https://helpdesk.ugent.be/email/
 
Aangemaakt: 22 augustus 2023
Laatst gewijzigd: 22 augustus 2023 10:33:49
Opgelet :
je kan een shared mailbox maar toevoegen als je al de noodzakelijke toegangsrechten hebt.
Wie al toegang heeft tot de shared mailbox kan andere gebruikers toevoegen of schrappen met de self-service tool.

Heb je toegang gekregen dan kan je de shared mailbox als volgt toevoegen : 

Outlook Windows : https://helpdesk.ugent.be/email/shared_add.php#windows
Outlook Macintosh : https://helpdesk.ugent.be/email/shared_add.php#macos
Outlook Mobiel :  https://helpdesk.ugent.be/email/shared_add.php#mobile

Webmail / owa.ugent.be : https://helpdesk.ugent.be/email/shared_add.php#owa
Thunderbird : https://helpdesk.ugent.be/email/shared_add.php#thunderbird

Gebruik geen outlook op athena, daar is geen ondersteuning meer voor.

Als u gebruik maakt van de nieuwe versie van outlook gaan de gedeelde mailboxen ook niet werken
dus dit  vinkje niet aanzetten


 
Aangemaakt: 8 september 2022
Laatst gewijzigd: 17 november 2023 14:49:19
Bij bv. einde contract of einde studieperiode kan het gewenst zijn je email op te slaan voor later gebruik op een ander mailplatform.

Volg de instructies van MS om je mail te exporteren naar een .pst bestand dat je later terug kan importeren in outlook :
https://support.microsoft.com/nl-nl/office/e-mailberichten-contactpersonen-en-agenda-items-exporteren-naar-outlook-met-behulp-van-een-pst-bestand-14252b52-3075-4e9b-be4e-ff9ef1068f91
Aangemaakt: 23 augustus 2024
Laatst gewijzigd: 23 augustus 2024 13:02:26
Controleer of die niet in de spamfolder van je e-mailclient zit?
Voor outlook is dat https://outlook.office.com/mail/junkemail

Voeg die afzender ook toe aan de safe senders, voor https://outlook.office.com/mail/ is te zien op de schermbijlage hoe dat moet.
Open een eerdere mail van de afzender, klik op de drie puntjes rechts 
dan op Block en kies dan 'Never block'
 
afzender toevoegen aan safe senders
schermafdruk: afzender toevoegen aan safe senders

Aangemaakt: 27 oktober 2022
Laatst gewijzigd: 2 augustus 2023 12:50:48
Open je e-mail in https://outlook.office.com/mail
  1. Klik op het 3-puntjes menu (ook gekend als meatballs / falafel menu)
  2. Kies de optie Save
Bewaar als eml bestand
Bewaar als eml bestand

Aangemaakt: 24 oktober 2023
Laatst gewijzigd: 24 oktober 2023 11:54:48
In je lokale outlook app krijg je de melding "Er zijn meer items in deze map op de server"

Je kan dit zo oplossen :

Open de lokale outlookapp, kies bovenaan in het menu "Bestand" / Accountinstellingen (2x) 
Selecteer je UGent mailprofiel op het tabblad Email en kies wijzigen.
Zet in het volgende scherm de schuifschakelaar op het maximum en kies volgende en klik op gereed.
Herstart outlook.

Indien je veel oudere mail hebt zal het enige tijd duren voor die ook lokaal staat.
 
Aangemaakt: 28 november 2023
Laatst gewijzigd: 29 november 2023 11:24:57
Na het afsluiten van uw account heeft u geen toegang meer tot uw email. Wij kunnen u ook geen backup geven van de email.

Zie ook https://helpdesk.ugent.be/account/afsluiten.php
Aangemaakt: 31 januari 2024
Laatst gewijzigd: 6 november 2024 07:58:53