Veelgestelde vragen over e-mail (FAQ)

Ondervind je problemen bij het verzenden van UGent e-mail? Controleer eerst je SMTP-instellingen. In sommige e-mailclients worden soms verkeerdelijk de SMTP-instellingen van een andere e-mailaccount (Proximus, Telenet, …) gebruikt voor het verzenden van UGent e-mail. 

Het resultaat is dat e-mails niet worden verzonden. Omgekeerd kunnen e-mails van andere persoonlijke accounts ook niet worden verzonden met de UGent SMTP-instellingen.

Hulp nodig bij het correct configureren van jouw e-mailapp? Check https://helpdesk.ugent.be/email/
 
Aangemaakt: 22 augustus 2023
Laatst gewijzigd: 22 augustus 2023 10:33:49
Opgelet :
je kan een shared mailbox maar toevoegen als je al de noodzakelijke toegangsrechten hebt.
Wie al toegang heeft tot de shared mailbox kan andere gebruikers toevoegen of schrappen met de self-service tool.

Heb je toegang gekregen dan kan je de shared mailbox als volgt toevoegen : 

Outlook Windows : https://helpdesk.ugent.be/email/shared_add.php#windows
Outlook Macintosh : https://helpdesk.ugent.be/email/shared_add.php#macos
Outlook Mobiel :  https://helpdesk.ugent.be/email/shared_add.php#mobile

Webmail / owa.ugent.be : https://helpdesk.ugent.be/email/shared_add.php#owa
Thunderbird : https://helpdesk.ugent.be/email/shared_add.php#thunderbird

Gebruik geen outlook op athena, daar is geen ondersteuning meer voor.

Als u gebruik maakt van de nieuwe versie van outlook gaan de gedeelde mailboxen ook niet werken
dus dit  vinkje niet aanzetten


 
Aangemaakt: 8 september 2022
Laatst gewijzigd: 17 november 2023 14:49:19
Controleer of die niet in de spamfolder van je e-mailclient zit?
Voor outlook is dat https://outlook.office.com/mail/junkemail

Voeg die afzender ook toe aan de safe senders, voor https://outlook.office.com/mail/ is te zien op de schermbijlage hoe dat moet.
Open een eerdere mail van de afzender, klik op de drie puntjes rechts 
dan op Block en kies dan 'Never block'
 
afzender toevoegen aan safe senders
schermafdruk: afzender toevoegen aan safe senders

Aangemaakt: 27 oktober 2022
Laatst gewijzigd: 2 augustus 2023 12:50:48
Open je e-mail in https://outlook.office.com/mail
  1. Klik op het 3-puntjes menu (ook gekend als meatballs / falafel menu)
  2. Kies de optie Save
Bewaar als eml bestand
Bewaar als eml bestand

Aangemaakt: 24 oktober 2023
Laatst gewijzigd: 24 oktober 2023 11:54:48
In je lokale outlook app krijg je de melding "Er zijn meer items in deze map op de server"

Je kan dit zo oplossen :

Open de lokale outlookapp, kies bovenaan in het menu "Bestand" / Accountinstellingen (2x) 
Selecteer je UGent mailprofiel op het tabblad Email en kies wijzigen.
Zet in het volgende scherm de schuifschakelaar op het maximum en kies volgende en klik op gereed.
Herstart outlook.

Indien je veel oudere mail hebt zal het enige tijd duren voor die ook lokaal staat.
 
Aangemaakt: 28 november 2023
Laatst gewijzigd: 29 november 2023 11:24:57
Na het afsluiten van uw account heeft u geen toegang meer tot uw email. Wij kunnen u ook geen backup geven van de email.
Aangemaakt: 31 januari 2024
Laatst gewijzigd: 31 januari 2024 09:45:52