Rapporteer iedere verdachte email via onderstaande procedure, stuur deze niet door naar de helpdesk.
NB. Bredere IT-security incidenten (bv. je identiteit of de identiteit van een collega wordt misbruikt
voor gerichte phishing mails) moeten gerapporteerd worden volgens de procedure beschreven op
Hoe rapporteer ik een IT-security incident?
Hieronder vindt u de instructies, afhankelijk van uw e-mailclient:
Volg deze stappen als u Outlook in uw webbrowser gebruikt (bijv. Microsoft Edge, Google Chrome, enz.).
Volg deze stappen als u de desktoptoepassing op een Windows- of Mac-computer gebruikt
Hieronder wordt de methode beschreven voor Android-apparaten. De methode die wordt gebruikt voor iOS-apparaten moet vergelijkbaar zijn.
Phishing is een vorm van internetfraude. Het bestaat uit het oplichten van mensen door ze bv. te lokken naar een valse website, die een kopie is van de echte website en ze daar - nietsvermoedend - te laten inloggen met hun loginnaam en wachtwoord (of hun creditcard-nummer). Hierdoor krijgt de fraudeur de beschikking over deze gegevens met alle gevolgen van dien.
Er worden regelmatig phishing-berichten verstuurd naar UGent e-mailadressen.
De bedoeling is simpel: uw loginnaam en wachtwoord opvragen om misbruik te maken van uw account, door bv. met uw account spam te gaan versturen of onrechtmatig toegang te krijgen tot uw UGent-toepassingen zoals Oasis, Minerva, Athena of SAP.
De UGent zal nooit uw accountgegevens opvragen via e-mail!
Als er via e-mail naar accountgegevens (loginnaam, wachtwoord, codes, ...) wordt gevraagd (ook via verwijzing naar een website) gaat het altijd om phishing.
Als u twijfelt aan de echtheid van een e-mail, neem dan contact op met de helpdesk.
Hoe phishing melden.
Wat doet DICT : Filtering e-mailverkeer
Spam is een verzamelnaam voor ongewenste e-mail (en ongewenste reclameboodschappen op websites). Kenmerken van spamberichten:
Meer maatregelen die DICT neemt om spam tegen te gaan.
Hoe spam melden.