Rapporteer iedere verdachte e-mail via onderstaande procedure, stuur deze niet door naar de helpdesk.
NB. Bredere IT-security incidenten (bv. je identiteit of de identiteit van een collega wordt misbruikt voor gerichte phishing mails) moeten gerapporteerd worden volgens de procedure beschreven op Hoe rapporteer ik een IT-security incident?
Hieronder vindt u de instructies, afhankelijk van jouw e-mail client:
Volg deze stappen als u Outlook in uw webbrowser gebruikt (bijv. Microsoft Edge, Google Chrome, enz.).
Je kan ook met de rechtermuisknop op een bericht klikken en de opties Rapporteren > Ongewenste melding rapporteren of Rapporteren > Phishing rapporteren gebruiken in het contextmenu.
Volg deze stappen als u de desktoptoepassing op een Windows- of Mac-computer gebruikt
Hieronder wordt de methode beschreven voor Android-apparaten. De methode die wordt gebruikt voor iOS-apparaten moet vergelijkbaar zijn.
Een vorm van internetfraude. Het bestaat uit het oplichten van mensen door ze bv. te lokken naar een valse website, die een kopie is van de echte website en ze daar - nietsvermoedend - te laten inloggen met hun loginnaam en wachtwoord (of hun creditcard gegevens). Hierdoor verkrijgt de fraudeur deze gegevens met alle gevolgen vandien.
Er worden regelmatig phishing-berichten verstuurd naar UGent e-mailadressen. De bedoeling is simpel: jouw loginnaam en wachtwoord opvragen om misbruik te maken van jouw account, door bv. met jouw account spam te gaan versturen of onrechtmatig toegang te krijgen tot UGent-toepassingen zoals Oasis, Minerva, Athena of SAP.
Als er via e-mail naar accountgegevens (loginnaam, wachtwoord, codes, ...) wordt gevraagd (ook via verwijzing naar een website) gaat het altijd om phishing.
Een verzamelnaam voor ongewenste e-mail (en ongewenste reclameboodschappen op websites).
Kenmerken van spamberichten: