ICT-wegwijzer voor medewerkers

Op deze pagina vind je een overzicht van de ICT-diensten voor medewerkers. Bent u student? Lees dan ICT-wegwijzer voor studenten.

De Directie Informatie- en Communicatietechnologie (DICT) is verantwoordelijk voor ICT aan de Universiteit Gent. De ruim 100 medewerkers van de directie staan in voor duurzame ICT-infrastructuur, -applicaties én ondersteuning.


UGent-account & wachtwoord

Nieuwe personeelsleden ontvangen automatisch via e-mail een uitnodiging om hun account te activeren. Kies een sterk wachtwoord en activeer ook multi-factor authenticatie.

Athena (softwareplatform)

Via het softwareplatform Athena heb je toegang tot de meeste applicaties waarvoor UGent een licentie heeft. Met je UGent-account start je deze apps op zonder ze eerst op je eigen computer te moeten installeren.

Curios (online toetsplatform)

Curios is de online toets- en surveyomgeving voor het opstellen van multiple choice examens, zelftesten en enquêtes.

Dataopslag

Voor zowel studenten, personeelsleden als onderzoekers zijn er aan de UGent verschillende mogelijkheden voor dataopslag.
Een overzicht vind je op deze pagina.

UGent'ers hebben toegang tot twee netwerkschijven:

Daarnaast kan je ook OneDrive for Business gebruiken om overal en van op eender welk toestel toegang te hebben tot je bestanden.

Digitaal ondertekenen

Een document digitaal ondertekenen? Ontdek hier de verschillende mogelijkheden.

E-mail

Jouw UGent e-mailadres heeft volgende opbouw: voornaam.naam@UGent.be.

Helpdesk

Voor alle ICT-problemen contacteer je de DICT Helpdesk via DICT Helpme.

Heb je een andere vraag over niet-IT-gerelateerde zaken? Check het overzicht met alle verschillende helpdesks.

ICT-aankopen

ICT-materiaal aankopen? Dit kan bij de leveranciers met wie UGent een raamovereenkomst afsloot. De DICT Shop zorgt ook voor de recyclage van oud computermateriaal.

ICT-opleidingen

Wil je jouw ICT-vaardigheden verder verbeteren? DICT organiseert regelmatig opleidingen.

Informatieveiligheid

DICT doet er alles aan om een veilige werkplek te garanderen en de vele cyberaanvallen af te slaan. Maar, databeveiliging is de verantwoordelijkheid van alle UGent-medewerkers. Het bewustzijn over informatiebeveiliging en het naleven van enkele basisregels hieromtrent, zou deel moeten uitmaken van jouw professionele levensstijl. Dit leidt uiteindelijk tot een win-winsituatie: het vermijden van ICT-beveiligingsproblemen spaart jou, jouw collega's en de UGent heel wat tijd en middelen uit.

Hoe kan je helpen?

Internettoegang (UGentNet)

Er zijn verschillende manieren om toegang te krijgen tot netwerk van UGent: op je vaste werkplek met een UTP-kabel, draadloos via het WiFi-netwerk Eduroam of via een VPN-verbinding voor locaties buiten UGent.

Intranet

Op het intranet worden medewerkers op de hoogte gehouden over wat er reilt en zeilt aan onze universiteit. Ze vinden er ook alle info en tools die ze nodig hebben voor hun dagelijkse activiteiten aan de UGent.

Je eigen website

Via de W:- schijf of G:\WWW kan je een persoonlijke website opzetten. Deze heeft steeds een standaard URL:
http://users.ugent.be/~loginnaam

Microsoft Intune

DICT zet volop in op Microsoft Intune, een cloud-gebaseerde dienst voor mobile device management (MDM) en mobile application management (MAM), om alle professionele laptops en desktops centraal en flexibel te gaan beheren.

Microsoft 365

Microsoft 365 is de naam van het geïntegreerd pakket van applicaties en clouddiensten van Microsoft, waaronder de Office-programma's, opslagruimte en samenwerkingstools. Via Microsoft 365 heb je altijd en van om het even welk toestel toegang tot jouw Office-toepassingen.

PC-lokalen

In alle faculteiten en op enkele centrale locaties zijn er PC-lokalen ingericht. De meeste PC-lokalen zijn zowel geschikt voor klassikaal onderwijs als voor vrije oefening. Je kan er ook printen, kopiëren en scannen.

SAP (financiële administratie)

Alle financiële administratie (aankopen, verkopen, onkosten inbrengen, …) aan de UGent gebeurt in SAP. Aanmelden in SAP kan via Athena.

SAP MijnApps

SAP MijnApps is een verzameling apps in de domeinen Personeel (loonbrief, registratie van vakantiedagen en fietskilometers, terugbetaling van werkgerelateerde uitgaven, ... ), Financiën (reisaanvragen en uitgaven, ...) en Welzijn en Milieu (database gevaarlijke stoffen).

Scientific computing (HPC)

Het HPC-UGent team van DICT staat in voor services, training en ondersteuning op het gebied van scientific computing. En dit voor onderzoekers van UGent, industrie en andere kennisinstellingen.

TimeEdit (lokalen reserveren)

Universitaire zalen, lokalen en auditoria kan je reserveren via TimeEdit.

Toegangsbeheer voor beveiligde overheidstoepassingen

Er zijn vele toepassingen van de federale en Vlaamse overheid die door medewerkers van de UGent voor professioneel gebruik ten dienste van de UGent moeten gebruikt worden. Om toegang te krijgen tot een beveiligde toepassing van de overheid moeten eerst specifieke toegangsrechten (autorisaties) toegekend worden aan individuele medewerkers.

Ufora (digitale leeromgeving)

Ufora is de digitale leeromgeving van UGent die de communicatie tussen lesgevers en studenten vergemakkelijkt. Je vindt er informatie- en onderwijsmateriaal, de toetsomgeving Curios, een cursusbeheersysteem, ...

Multimedia (lesopnames, livestreaming, ...)

Ontdek alle mogelijkheden voor lesopnames, livestreaming en de andere diensten waarmee Team Multimedia (DICT) de UGent'ers ondersteunt:


top